De coronacrisis drukt zijn stempel op de Belgische e-commerce in 2020 en plaatst hem in twee versnellingen. Waar de online-productencategorie met een derde groeide, implodeerde de dienstensector – waaronder de reis- en evenementensector. De totale omzet daalde met tien procent, tot 10,26 miljard euro.
Een en ander blijkt uit de ‘BeCommerce Market Monitor’ van sectorfederatie BeCommerce. De algemene conclusie is alvast dat het coronajaar een impact had op de e-commercesector in België. We kochten met zijn allen maar liefst een derde meer producten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van 7,5 miljard euro. De belangrijkste groeiende categorieën zijn consumentenelektronica (stijging van 93 procent), huishoudelektronica (92 procent) en computeraccessoires (66 procent).
De verkoop binnen de dienstensector daarentegen is meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd, zakte dat in 2020 naar nog slechts 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector – vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen – behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis.
‘Als je kijkt naar de reissector gaat dit over een daling van een miljard euro in het afgelopen jaar. Dat is gigantisch’, zegt managing director Sofie Geeroms van BeCommerce. ‘De sector ligt grotendeels lam door de wereldwijde lockdowns. Zonder zicht op verbetering. Het is dus belangrijk dat beleidsmakers de reis- en evenementensector niet uit het oog verliezen. BeCommerce gelooft dat die sector er terug bovenop zal komen, mits we zo snel mogelijk naar het normale kunnen terugkeren.’
GSM versus PC
Door de crisis en lockdowns kochten we het afgelopen jaar vaker online dan het jaar voordien, maar het gespendeerde bedrag per aankoop ligt gevoelig lager dan vorig jaar. Gemiddeld kocht de Belg zo’n vijftien keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen en een stijging van twaalf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de gemiddelde aankoop vorig jaar nog 102 euro kostte, zakte die dit jaar echter wel tot 81 euro.
‘De oorzaak van de lagere gespendeerde bedragen online kunnen we ook terugvinden in die e-commerce van twee snelheden’, legt Geeroms uit. ‘Normaal gezien spendeert de consument de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die we online kopen. Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten.’
Het afgelopen jaar won de smartphone online opnieuw aan populariteit: een op de drie aankopen gebeurde het afgelopen jaar met de gsm. Toch blijft de pc of de laptop het apparaat bij uitstek om online te shoppen, met net net iets minder dan de helft van de online-aankopen. Bovendien: waar het gemiddelde aankoopbedrag met de laptop 88 euro bedroeg, was dit met de smartphone maar 56 euro.
België versus Nederland
‘Wanneer we onze cijfers naast de cijfers van Thuiswinkel in Nederland leggen, zien we enkele verschillen’, geeft Geeroms mee. ‘Onze Noorderburen konden met de coronacrisis nog steeds een groei van zeven procent neerzetten: de producten groeiden daar sterker dan bij ons (43 procent) en de diensten werden minder zwaar getroffen (krimp van 39 procent)”. Dit heeft verschillende oorzaken. Zo werd de Nederlandse economie minder zwaar getroffen dankzij de minder strenge coronamaatregelen, maar is de e-commercemarkt in Nederland natuurlijk ook meer mature. De Nederlander koopt gemiddeld maar liefst tien keer meer online dan de Belg.’