TNO wil kennis toegankelijker maken voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). In een betere samenwerking met kleinere bedrijven wordt vijf miljoen euro extra geïnvesteerd. Als eerste wordt de TNO-MKB Innovatiemotor gelanceerd, een online platform waarin alle TNO-projecten staan die voor het mkb interessant zijn. Waar mogelijk is, wordt kennis gedeeld. Dit moet de innovatie versnellen.
Een voorbeeld van samenwerking tussen TNO en een klein hightech-bedrijf is een instrument om vervuiling in de halfgeleiderindustrie te meten.Bij de fabricage van chips leidt vervuiling met het kleinste deeltje al tot een onbruikbaar product. Om dat te voorkomen, is het nodig om vervuilingen op nanoschaal op te sporen. Deze technologie is inmiddels doorontwikkeld tot een volwaardig product, wat nu dient als de standaard in de industrie.
Een ander project betreft de aansturing van robots. Nieuwe technologie zoals augmented reality helpt productiemedewerkers snel en foutloos te werken. Het technologie-instituut heeft daar softwaretools en demonstrators voor.
De kennisverspreiding naar het mkb gaat via fieldlabs. Het Dutch Optics Centre richt zich op optische en opto-mechanische producten en instrumenten zoals satellieten, telescopen, microscopen en controle-instrumenten. Het fieldlab Smart Connected Supplier Network (SCSN) ondersteunt de maakindustrie bij digitalisering van de keten. Het fieldlab Flexible Manufacturing demonstreert de mogelijkheden van robotisering voor hoogwaardige kleine serieproductie.
Andere initiatieven zijn TekDelta, het Bouw en Techniek Innovatiecentrum (BTIC) en Voltachem voor de elektrificatie van de chemische industrie.
TNO pleit verder richting een nieuw kabinet voor de invoering van mkb-vouchers, een laagdrempelig instrument voor samenwerking met kennisinstellingen. Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland, ondersteunt dat pleidooi. Volgens hem zou het een extra impuls geven aan innovatie in het mkb.