Sinds 1912 viert ons land Internationale Vrouwendag, de dag die ontstond omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid. Maar of dat geleid heeft tot meer vrouwen in het bedrijfsleven?
Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van genderdiversiteit op de werkvloer en eind 2019 was het de Tweede Kamer die instemde met het Vrouwenquotum. Toch is nog steeds vijf procent van alle regeringsleiders een man, is nog geen derde van de Tweede Kamerleden een vrouw, en is de verhouding man-vrouw in een gemiddeld tech-bedrijf nog steeds zeventig staat tot dertig.
Dus ondanks alle initiatieven, is het merendeel nog steeds man. Hoe hoger in het bedrijf, hoe hoger het percentage man. Veel bedrijven willen dan ook oprecht meer genderevenwicht in hun organisatie, want het is bewezen dat dit zorgt voor hogere verkoopcijfers en meer winst, zo blijkt uit een onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology. Maar hóe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk meer vrouwen aantrekt en aan zich kan binden?
Vijf tips
- Denk na over jouw vacaturetekst
Vaak leveren mannen de input voor een vacature, waarbij er (onbewust) te veel wordt gevraagd naar masculiene kwaliteiten en gebruik wordt gemaakt van genderspecifiek taalgebruik. Denk aan termen als ‘je mannetje staan’, ‘fanatiek’ en ‘besluitvaardig’. Uiteraard kan een vrouw deze eigenschappen zondermeer bezitten, echter schrikt het ook af. Kijkhier eens voor goede voorbeelden van competenties welke je kunt inzetten wanneer je vrouwen aan wilt spreken.
- Zorg voor een goede werk-privébalans en communiceer dit ook
Werkende vrouwen zijn vaak ook werkende moeders, en die zijn nou eenmaal gevoeliger voor een stabiele balans tussen werk en privé dan werkende vaders. Dit heeft voornamelijk te maken met de zorg voor kinderen, is de conclusie van het CBS. Houd hier dan ook rekening mee bij het maken van je vacaturetekst, maar ook tijdens de sollicitatiegesprekken.
- Flexibele uren
Flexibele uren die je deels zelf in kunt richten, zijn nou eenmaal ideaal. Voor elke ouder, maar ook zeker voor vrouwen die parttime werken. Vrouwen werken vaker parttime dan mannen en zijn dan ook enthousiaster over een werkgever die met flexibele werkuren werkt.
- Goed voorbeeld, doet volgen
Zorg voor een vrouw in een hoge positie, die deelneemt aan het sollicitatiegesprek. Mensen zijn geneigd zich te identificeren met de persoon aan de andere kant van de tafel. Wil je een vrouw aantrekken? Zet er dus dan ook een vrouw tegenover.
- Spiegel niet
Het is het verlengstuk van punt 4, maar erg belangrijk. In een onderzoek van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van het Radboud blijkt dat mensen dit onbewust doen. Mensen zoeken dus vaak naar overeenkomsten met zichzelf. Zo zal een mannelijke ceo die een manager aan wil nemen, eerder geneigd zijn een man aan te nemen, die overeenkomsten heeft met hem. Doe dit niet. Kijk bewust en objectief en spiegel niet. Zo voorkom je dat je mini-me’s aan zal nemen en zorg je voor (gender)diversiteit binnen jouw bedrijf.
No-time
Deze vijf stappen zullen er niet voor zorgen dat binnen no-time, de man-vrouwverdeling binnen jouw organisatie gelijk zal zijn. Maar het geeft je wel de ruimte om meer vrouwen aan te trekken en aan je te binden. En mocht je willen checken of jouw vacature inderdaad genderneutraal is, maak dan gebruik van data-driven recruitment of laat jouw tekst eens online testen hierop.
Auteur: Armanda Kusse, country sales manager