De Belgische startup Hoplr heeft een derde kapitaalronde afgerond, goed voor twee miljoen euro afkomstig van de investeringsfondsen van Belfius, Matexi en Carevolution stopten het bedrijf geld toe. Dat zal gebruikt worden om de lokale en internationale ambities in buurthulp verder waar te maken en de dienstverlening uit te breiden.
Hoplr werd in 2014 opgericht als een alternatieve, lokale Facebook, een sociaal netwerk dat ‘buren dichter bij elkaar brengt’. Op het platform komen buurtbewoners met elkaar in contact, organiseren ze buurtactiviteiten, wisselen ze spullen uit, vinden ze een babysit of lokale loodgieter, melden ze problemen en meer van dat. Vandaag maken meer dan een half miljoen gezinnen in tweeduizend buurten gebruik van Hoplr, waarvan bijna tachtig procent meer dan wekelijks.
Hoplr werkt samen met meer dan honderd lokale besturen in België en Nederland die het platform inzetten voor buurtgerichte hulp, communicatie en burgerparticipatie. Die dienstverlening zorgt ook voor de inkomsten door diensten aan te bieden aan lokale besturen en andere publieke instellingen. Ook intercommunales, aannemers en nutsbedrijven zijn klant bij Hoplr.
Met de nieuwe kapitaalsinjectie wil Hoplr zowel lokaal als internationaal groeien, maar ook de dienstverlening diversifiëren. Het bedrijf wil in de nabije toekomst het platform inzetten om hulpbehoevenden langer thuis te kunnen laten wonen. Met de instap van Carevolution, het investeringsfonds van de Partena Ziekenfondsen, krijgt Hoplr toegang tot de nodige kennis en expertise. Brussel wordt de eerste stad waarbinnen Hoplr een nieuw en innovatief buurtzorgconcept zal lanceren.