Data- en analytics-specialist Splunk heeft in 2020 2,23 miljard dollar aan verkopen in de boeken kunnen schrijven. Dat is vijf procent minder dan vorig jaar. Het bedrijf hield er een operationeel verlies van 780 miljoen dollar aan over. Sinds het vierde kwartaal lijkt het wel beter te gaan met het bedrijf.
Splunk turnt zijn bedrijfsmodel om naar een cloud first-aanpak en dat blijkt uit de cijfers. Terwijl de jaaromzet daalde met vijf procent, gingen de inkomsten uit de clouddiensten er met 77 procent op vooruit.
‘Nog maar drie jaar geleden begonnen we Splunk radicaal te transformeren om onze klanten beter te helpen data centraal te stellen in hun eigen organisatie en strategie’, zegt ceo Doug Merritt. ‘Ik ben ongelooflijk trots op onze vooruitgang tijdens onze transformatie en de prestaties van dit kwartaal vormen daarop geen uitzondering. De vraag van de markt naar datagestuurde oplossingen die digitale en cloudtransformatie mogelijk maken, is nog nooit zo groot geweest. We hebben nu meer dan vijfhonderd klanten die jaarlijks meer dan een miljoen dollar investeren in ons platform en onze oplossingen. Met onze omvang is Splunk een van de snelstgroeiende bedrijven in de geschiedenis van bedrijfssoftware.’
Splunk kon verschillende nieuwe klanten strikken en ook klanten meer van het platform laten gebruikmaken, waaronder de NAVO in Brussel, de brandweer van New York, ruimtevaart- en defensiespecialist Lockheed Martin Space en de Franse autoverhuurder Europcar.
Voor het eerste kwartaal van dit jaar mikt Splunk om een omzet tussen 480 en vijfhonderd miljoen dollar. Winst maken zit er voorlopig niet in, zegt het bedrijf, de operationele marge zal in die periode waarschijnlijk op minus dertig procent aftikken.