Computerwinkelketen Paradigit heeft zijn fysieke winkels per 1 maart officieel gesloten en verkoopt alleen nog online. De omzet liep al enige tijd terug en de gedwongen winkelsluiting door de coronacrisis was het laatste zetje.
Paradigit had nog vestigingen in Eindhoven, Utrecht, Maastricht en Groningen. Het bedrijf besloot vijf jaar geleden na een doorstart om in te zetten op online-verkoop maar wel een aantal winkels open te houden om klanten lokaal te bedienen. Inmiddels, laat de computerwinkel weten, vinden ook deze klanten online hun weg en biedt Paradigit daar dezelfde service en mate van dienstverlening aan die in de fysieke winkels gold.
De beëindiging van de winkelactiviteiten betekent geen ontslag voor het winkelpersoneel. Volgens Paradigit krijgen betrokken medewerkers een passende functie binnen het concern aangeboden.
Met het sluiten van de vier vestigingen verdwijnt opnieuw een bekende computerwinkelketen uit het straatbeeld. Eerder al namen Dixons en Mycom afscheid. Wel is Apple-specialist Amac in veel steden nog aanwezig en heeft Apple zelf nog een paar winkels.
Verder zijn er nog online-elektronica- en -computershops, zoals Alternate, Megekko en Coolblue, die als een variant op de Kijkshop een fysieke winkel aanhouden.
@frank … je hebt gelijk, was idd voor ron bedoeld.
@Pa Va Ke:
Dan toch even een korte reactie.
Bij een gespecialiseerde winkel hebben ze demo apparaten en zeggen ze vaak dat bij problemen deze gewoon weer wordt teruggezet zoals hij geleverd was.
Deze demo apparaten worden later vaak met korting verkocht.
Bij de grote elektronica ketens is de kennis niet aanwezig, en wordt een demo apparaat soms als nieuw verkocht (zelf meegemaakt met een tablet).
Ooit was ik bij een grote keten en zag ik een MacBook, met een modelnummer van 2 jaar oud.
Navragen gaf als antwoord dat dit het nieuwste model was, waarmee de klant dus bedonderd werd, want het nieuwe model had iets snellere hardware.
We zijn het gelukkig eens, dat het verdwijnen van speciaal zaken een leeg gat achter laat ………
Wat betreft de beleving heeft Ruud Pieterse gelijk en veel winkelformules kennen ondertussen een teruglopende omzet want Frank lijkt me het mannetje dat even gaat luisteren bij de speciaalzaak om vervolgens alsnog online het product te bestellen bij een goedkope dozenschuiver. De kijk-, luister- en voelshop zal de omzet moeten verzekeren door concurrerend op prijs te blijven omdat maar weinig consumenten bereid zijn om voor de belevenis te betalen. Ron zal na het advies dus niet het winkelpersoneel betalen maar zoals velen zich eerst nog informeren bij de concurrent om vervolgens net als Frank te kiezen voor de goedkoopste winkel want homo hollandicus is zuinig.
@oudlid
Wat een vooroordeel, en ook nog fout! Volgens mij heb jij het over jezelf.
Sommige dingen zoek ik uit op internet, en koop ik online bij de goedkoopste aanbieder met een goede reputatie.
Andere dingen zoek ik uit in fysieke winkels. Zo ben ik voor m’n tv naar 3 fysieke winkels geweest, en heb ‘m bij natuurlijk bij slechts 1 fysieke winkel gehaald, de winkel waar ik het beste was geholpen. Daar heb ik wel wat geld voor over (niet teveel natuurlijk, zoals dat hoort bij ons zuinige volk).
@Frank, zo kocht ik onze tv ook.
Inmiddels zoek ik ook online bedrijven uit die niet tot de grootste behoren, die zijn niet eens duurder.
Simpele raad, wie informatie zoekt kan ook de producent vragen, dat is eerlijker als in de winkel vragen en dan online elders bestellen.
Frank,
Vooroordeel of niet, je bekentenis over je belevenis van de beste deal door bij 3 fysieke winkels appels met elkaar te gaan vergelijken geeft het faillissement van winkelformules aan. Want ik ben niet de enige die zich hoogstens oriënteert via de winkel om vervolgens op prijs te selecteren en dan thuis te laten bezorgen omdat een TV te groot is om onder je arm mee te nemen.
Oudlid, ik heb de tv niet onder m’n arm meegenomen, ik heb ‘m thuis laten bezorgen. Maar ik heb hem wel bij een lokale ondernemer gekocht.
Zoals Jan al terecht zei, er zijn (ook online) kleinere aanbieders die concurreren met de groten. Kies er één bij jou in de buurt, en doe als het mogelijk is je boodschappen (dus inclusief boeken, elektronica en andere luxeartikelen) ook lokaal, zo houd je je buurt leefbaar.
Mijn manier van een tv kopen geeft niet het faillissement van winkelformules aan, het geeft aan dat goede klantvriendelijke winkels kunnen overleven. Als we allemaal een beetje meehelpen. Ik hoop dat deze discussie daaraan bijdraagt.
Wat is de prijs van klantvriendelijkheid …mijn ebike was destijds in de fietsenwinkel ong. €500 duurder dan online. De online keten had onderhoudsafspraken met een andere fietsenmaker in het dorp, dus daarvoor hoefde ik het niet te laten.
De proefrit gemaakt bij de fietsenmaker, die wilde niet echt naar beneden met z’n prijs dus toch maar online gekocht; aan het eind van de (proef)rit wil ik ook geen dief van m’n eigen portemonnee zijn.
Ik ben best voorstander van lokaal kopen, maar niet tegen elke prijs. Daarbij is het gemak van thuisbezorgen ook wat waard
Frank,
De buurt leefbaar houden door de lokale middenstand te knuffelen is wat anders dan een winkelformule overeind houden waarvan de belevenis sleets is geraakt. En zoals PaVake al zegt, als je als middenstander op prijs niet mee kunt komen dan verlies je gewoon van je concurrentie als het om appels vergelijken gaat.
Ik ben goede klant bij de lokale fietsenboer met de aanschaf van een 3-tal MTB’s, een stadsfiets en een e-bike. En hierbij heb ik niet naar de prijs gekeken omdat ik de waarde van de onderdelen ken, het aankleden van een fiets met opties is één van die dingen waar je kunt pingelen voor de belevenis van een goede deal.
Wij van WC-eend zitten in de handel, de onderhandeling op prijs gaat om meer dan het product zelf want welke garantie heb je aangaande je gekochte TV en bij wie heb je deze? Denk dat de raad van Jan meer omvat dan je denkt als het om service gaat, een kijkgarantie als service is het extra stapje van de inzet van een demo model.
Oudlid, PaVaKe,
Ik ben waarschijnlijk net zo’n zuinige Hollander als jullie. Ik koop lokaal als het qua prijs niet uitmaakt of me niet teveel kost. Ik heb geen idee hoe duur je fiets was, maar €500 op een totaal van €2500 is veel geld, en je bent eigenlijk gek als je dat betaalt.
Ik pleit ook niet om altijd zomaar lokaal te kopen, ik zou het mooi vinden als je vooraf bedenkt of lokaal kopen een wederzijds voordeel oplevert: proefrit / kijken / voelen / testen / niet teveel betalen voor jou, de klant, en bestaansrecht voor de ondernemer. Je moet ze niet knuffelen, het is geen liefdadigheid, het is grotendeels een zakelijke transactie, het lokaal kopen is de gunfactor. En met die gunfactor voorkom je (nog meer) leegstand en voorkom je terugloop in leefbaarheid van je eigen woonomgeving.
Als je altijd ongezien de nieuwste iPhone of Samsung Galaxy koopt, dan kun je deze simpelweg bij de goedkoopste online winkel bestellen. Een lokale middenstander heeft jou dan niks te bieden. Die heeft alleen maar last van jou als je bij ‘m binnenloopt om te kijken en vervolgens niet te kopen.