Huawei gaat zwaar inzetten op elektrische voertuigen. Met het ontwerp hiervan is de door Amerikaanse sancties getroffen fabrikant van telecom-apparatuur al ver gevorderd. Al dit jaar zijn de eerste modellen te verwachten.
Het is onduidelijk wat bij Huawei precies het plan is. Persbureau Reuters meldt op basis van anonieme insiders dat de fabrikant de milieuvriendelijke auto’s onder eigen merknaam gaat bouwen. Huawei zelf zegt de elektrische auto’s aan derde partijen (OEM’s) te leveren, die er hun eigen merk aan verbinden.
De stap naar de auto-industrie is voor Huawei overigens minder groot dan op het eerste gezicht lijkt. De ontwikkeling van elektrische auto’s ligt in het verlengde van de activiteiten van de divisie zakelijke it. Deze divisie vormt de derde poot van het concern, naast die voor telecommunicatie-netwerken en smartphones. Op het gebied van chipsets, kunstmatige intelligentie (ai) en de cloud is Huawei technisch al competitief.
Een woordvoerder van Huawei omschrijft Huawei’s rol als die van een toeleverancier, gericht op digitale auto’s. Eerder was al bekend dat Huawei in China intensief samenwerkt met Audi. Gezamenlijk ontwikkelen zij zelfrijdende auto’s. Ook met autofabrikant PSA (Peugeot, Citroën en Opel) bestaat een hechte band, hoewel de Fransen dat niet aan de grote klok hangen. Huawei levert onder meer chipsets, waarmee het concurreert met Nvidia.
Partners
Voor de bouw van elektrische auto’s zoekt Huawei over een breed front partners. Volgens Reuters voert het bedrijf gesprekken met diverse Chinese autofabrikanten, om hun fabrieken te gebruiken voor de autoproductie. Huawei laat de elektrische auto’s mogelijk in elkaar zetten door een dochteronderneming van het industriële staatsconcern BAIC. Met het staatsbedrijf Changan Automobile, dat samenwerkt met Ford en een aantal kleinere autofabrikanten, zijn eveneens besprekingen gaande.
Huawei probeert door uitbreiding van zijn industriële basis de gevolgen te beperken van de Amerikaanse boycot die de regering-Trump heeft verordonneerd. Voorlopig valt niet te verwachten dat Trumps opvolger president Joe Biden daarin veel verandering brengt. Huawei kan voorlopig niet rekenen op bepaalde Amerikaanse technologie en chips.
Volgens Reuters wordt Richard Yu belast met de aanval op de markt voor elektrische auto’s. Onder Yu’s leiding groeide Huawei’s consumentenelektronica-poot uit tot een wereldspeler, Hij maakte van de smartphone-divisie een daverend succes, totdat oud-president Trump Google verbood Android-diensten aan Huawei te licenseren.