De uittocht van topmanagers bij Booking.com, de grootste it-werkgever van Amsterdam, houdt aan. Technisch directeur (cto) Matt Swann geeft er de brui aan, na wat hij noemt ‘een jaar van stress’. Hij heeft geen zin meer om Booking.com door de grootste crisis sinds de oprichting te loodsen. In een mail aan zijn medewerkers kondigt hij zijn vertrek aan. De Amerikaan zegt liever terug te gaan naar zijn familie. Een interim-manager vervangt Swann.
Ook andere steunpilaren vallen weg. David Vismans stopte als chief product officer en is niet meer verantwoordelijk voor de website. Hij koos als adviseur voor een plek in de luwte. Ook marketingbaas Pepijn Rijvers, een andere veteraan bij Booking.com, neemt een jaartje rust. Financieel directeur Marcela Martin heeft het bedrijf verlaten.
Uit interne correspondentie die NRC heeft ingezien, blijkt dat de onrust in de top die al enige tijd gaande is, nog steeds voortduurt. Het vertrek van cto Matt Swann komt in een periode van grote spanningen op de it-afdelingen. Vooral het besluit om over te stappen naar Amazon Web Services (AWS), het bedrijf waar Swann jarenlang heeft gewerkt, zette veel kwaad bloed. Volgens NRC wilden de ontwikkelaars de dataopslag en de hosting van de site liever in eigen beheer houden.
Massa-ontslagen
Afgelopen zomer was de werksfeer al behoorlijk verpest. Toen kondigde Booking.com massa-ontslagen aan. Van de wereldwijd 17.500 medewerkers is inmiddels bijna een kwart weg. Vooral op het hoofdkantoor in Amsterdam kwam de klap hard aan. Van de 5.500 werknemers is volgens de FNV ruim de helft ict’er. Zo’n zevenhonderd ict’ers, waaronder veel ontwikkelaars, verloren hun baan. Nadat ruim vijftien jaar lang de bomen tot in de hemel leken te groeien, viel het velen zwaar aan de neergang te wennen.
Wel zullen de it-uitgaven dit jaar hoger zijn dan in het topjaar 2019. Vooral security, privacy en verbetering van de operationele systemen vergen meer investeringen, zei cfo David Goulden tijdens een toelichting op de cijfers over het vierde kwartaal 2020.
Reviews
Overigens was het bedrijf, dat zijn oorsprong in Nederland vindt, ook zonder covid-19 toe aan een reorganisatie. Vooral op de ict-afdeling was de onvrede groot, zo bleek ook uit de reviews van het eigen personeel op Glassdoor.com. In augustus 2019 sprak de Volkskrant met vijftien (ex-)werknemers die vol frustraties zaten. Zo verzetten veel ontwikkelaars zich tegen het gebruik van de programmeertaal Perl. Volgens hen was het onverstandig massaal te blijven vasthouden aan die taal, terwijl betere alternatieven voorhanden zijn.
Ook was er veel kritiek op het personeelsbeleid. Vaak werden it’ers aangetrokken voor wie geen werk was. Bovendien was er de nodige ergernis over de kloof tussen de realiteit en het beeld dat Booking.com naar buiten schetste. Het bedrif pretendeerde weinig hiërarchie te hebben en heel open te zijn. Maar volgens werknemers was het tegendeel waar. Op de ene laag in het bedrijf werd een andere gestapeld.
Management
Het management zou eveneens tekortkomen. De inmiddels op een zijspoor belande Nederlandse topvrouw van Booking.com, Gillian Tans, wuifde de kritiek destijds weg. Ze werd echter kort daarop vervangen door Glenn Fogel, tevens ceo van het moederbedrijf Booking Holdings. Fogel is er echter niet in geslaagd een einde te maken aan de onrust in de top.
Booking.com leed in 2020 een gevoelig omzetverlies. De groep waarvan boekingssite deel uitmaakt, haalde 55 procent minder omzet in commissies.