NS laat met een drone een zogeheten digitale tweeling maken van station Utrecht Centraal. Dit moet uitmonden in een 3d-model, dat het spoorwegbedrijf gebruikt om stationsprocessen te verbeteren en onderhoud gemakkelijker en veiliger te maken. Door de drone kan de inzet van hoogwerkers en steigers omlaag. Reizigers ondervinden minder overlast, doordat er minder afzettingen nodig zijn op en rond stations.
Sarah, de drone van bijna twee meter, vloog deze week een aantal maal rond Utrecht Centraal om het station van buiten volledig in kaart te brengen. Leverancier is Aeroscan. Dit Friese bedrijf is gespecialiseerd in het met drones maken van beelden van muren en daken voor onder meer corporaties en (monumentale) vastgoedeigenaren.
NS streeft er naar nog dit jaar de ‘digital twin’ van Utrecht CS beschikbaar te hebben. Dit is een 3d-beeld van het station, gemaakt met drone-beelden en Lidar-technologie. Lidar (Laser Imaging Detection And Ranging) is de technologie waarmee de afstand tot een object of oppervlak wordt bepaald met laserpulsen. Het spoorwegbedrijf hanteert deze lasertechnologie om binnen in de stations beelden te maken.
Inspecties
NS gebruikt al een paar jaar drones voor stationsinspecties. Het driedimensioneel in kaart brengen van een station is een volgende stap om het stationsbeheer en de stationsschoonmaak te vergemakkelijken. Stations en andere gebouwen worden periodiek geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren.
Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat niemand op hoogte hoeft te werken. Daarbij hebben reizigers minder overlast, doordat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.
Realtime meekijken
Jean Keultjes, it-manager Stations: ‘Door middel van de digitale 3d-beelden kunnen we een model maken, waarin we realtime meekijken met wat op het station gebeurt. Dit kan via een computer, telefoon of een 3d-bril. Een stationsmanager kan dan direct zien of er iets aan de hand is op het station, zoals met een trap of lift, drukte of temperatuurswisselingen.’
Utrecht Centraal is het eerste station waarvan deze digitale tweeling beschikbaar komt. Andere stations volgen hierna. NS heeft inmiddels drie dronepiloten in dienst. Zij zijn gespecialiseerd in 3d-mapping om gebouwen gedetailleerd op te nemen. Verder zoekt het spoorbedrijf een partner om samen een drone-strategieplan te maken.