SenseGlove maakt gevoel mogelijk in virtual reality (vr). Hierdoor hebben gebruikers eenzelfde soort ervaring als in het echt. Dit is cruciaal om complexe taken in vr te trainen. De Delftse startup was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met directeur Gijs den Butter.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘SenseGlove is een spin-off van de TU Delft en is ontstaan uit de afstudeeropdrachten van Johannes Luijten en mijzelf. In eerste instantie ontwikkelden wij een robothand voor revalidatie van patiënten met niet aangeboren hersenletsel en deze werd gecombineerd met vr. We ondergingen een koerswijziging, een zogeheten pivot, waarbij besloten is om de technologie in een algemenere zin in te zetten. We bedienen inmiddels meer dan 150 klanten waaronder Volkswagen, Honda en de European Space Agency (ESA).’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Het ondernemersteam bestaat uit de twee oprichters en Niels Bogerd is aangehaakt als operationeel directeur. Momenteel staat er een vacature open voor een commercieel directeur. SenseGlove is uitgegroeid tot een divers team van ongeveer vijftien collega’s. We verwachten het team verder uit te breiden om zo ons product door te ontwikkelen.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Wij maken haptiek (zintuigelijke waarneming voor aanraking, red.) in vr en augmented reality (ar). Deze digitale 3D-wereld biedt enorm veel voordelen bij training, simulatie, onderwijs en entertainment. We verwachten dat over tien jaar een vorm van augmented reality de standaard display wordt van de digitale wereld. Wij geloven dat hier ook een natuurlijke manier van interactie bij hoort en dit is wat haptiek kan bieden.
Tijdens de CES is onze product geïntroduceerd. Het gaat om de SenseGlove Nova, een robothand speciaal ontwikkeld voor vr-training. Hiermee kunnen klanten haptiek in vr uit een onderzoeksetting halen en schaalbaar implementeren. We ontwikkelen dus eigenlijk de muis en het toetsenbord van de toekomst.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Momenteel is dat vr-training. De business case voor realistische vr-training is heel simpel. In bijvoorbeeld een assemblage-omgeving worden assemblage-lijnen nu vertraagd om met schaduwen mensen op te leiden om op deze lijn te werken. Dit vertraagt de productie en dat is kostbaar. Met haptische vr-training kan er tegen een fractie van de kosten hetzelfde opleidingsniveau worden bereikt. Bovendien kan het met de huidige stand van de technologie gewoon thuis worden getraind, wel zo handig in deze covid-19-tijd.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘Wij hebben de afgelopen jaren veel in onze productontwikkeling geïnvesteerd. De aankomende periode blijven we dat doen, maar dan komt er meer focus op implementatie van ons product. Om SenseGlove echt volwassen te laten zijn, moeten implantaties van haptiek in vr-training de standaard zijn boven het aangaan van een proof of concept.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘Het doel was om met name internationale tech-media te interesseren voor de SenseGlove Nova zodat ze erover zouden publiceren. Dit om bij onze doelgroep, innovatie managers van productie en industrie, de mogelijkheden van ons nieuwe product onder de aandacht te brengen.’
En wat heeft de CES 2021 daadwerkelijk opgeleverd?
‘CES 2021 is voor ons een enorm succes geweest. Ons nieuwe product is door de markt erg goed ontvangen. Bovendien zijn over het product artikelen gepubliceerd in Forbes, Techradar, Venturebeat en alle belangrijke vr-media. Venturebeat en Forbes noemden ons als een van de vijf beste innovaties van CES 2021. Dit heeft geresulteerd in een overweldigende hoeveelheid nieuwe aanvragen en leads.’
Kunnen we SenseGlove ook in 2022 verwachten op de CES?
‘SenseGlove is in 2022 zeker op de CES te verwachten, wij kunnen niet wachten om ons nieuwe product fysiek ook daadwerkelijk aan het CES-publiek te kunnen demonstreren.’