Cameratoezicht neemt aanzienlijk toe en de streams moeten bekeken worden. Het menselijke oog mist nog steeds veel criminaliteit. Oddity levert software dat criminaliteit in real-time detecteert, waarbij geen persoonsgegevens worden herkend om de privacy te waarborgen. De startup uit Utrecht was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met directeur Thomas Alflen.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Oddity is twee jaar geleden ontstaan als spin-off van de Universiteit Utrecht. Tijdens de master kwamen we in contact met publieke toezichtruimten van politie en gemeenten. Het viel ons op dat hier stoffige technologie wordt gebruikt, waardoor operators incidenten reactief moeten opsporen. Bovendien is er weinig ondersteunende technologie voor de operators beschikbaar, waardoor er veel wordt ingeleverd op effectiviteit en privacy van cameratoezicht. Het is naar onze mening ook geen menselijke opdracht om constant honderden schermen uit te kijken. Met die realisatie zijn wij gaan bouwen aan de toekomst van veiligheid door een algoritme Oddities, oftewel afwijkingen, te leren opsporen.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Oddity is gestart door drie jonge, enthousiaste ondernemers: Gerwin van der Lugt, Nick Mulder en ik. We hebben als doel om steden wereldwijd veiliger te maken, terwijl privacy wordt gewaarborgd. Het team groeit hard. Naast de oprichters hebben we hebben nog drie ontwikkelaars in dienst. Daarnaast hebben we vijf adviseurs zich aan ons verbonden.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Wij zetten een nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie in die activiteiten kan herkennen op live beeldmateriaal. Het algoritme herkent allerlei activiteiten zoals geweldsdetectie en crashdetectie, mits het daarop getraind is. Onze software integreert met elk systeem in toezichtruimten, zodat procesmatig voor de operators zo min mogelijk verandert. Dergelijke technologieën zien we nog niet terug bij andere bedrijven.’
‘Begin 2020 is het Dutch Security Tech Fund van TIIN Capital aangesloten bij Oddity. Dit biedt ons de mogelijkheid om ons productportfolio te verbreden om zo een ‘slimme observant’ te worden. We testen bijvoorbeeld een nieuw algoritme voor een gevangenis en onderzoeken de mogelijkheden voor het herkennen van epilepsieaanvallen bij baby’s, suïcidepreventie voor ProRail en onwelwordingen op straat. Naast de groei aan de technische kant zijn we ook aan het voorbereiden om te gaan schalen. Hiervoor zijn we onder andere actief de internationale markt aan het verkennen.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Onze focus ligt op de publieke veiligheidsmarkt. Hier is een enorme inhaalslag te maken in het herkennen van criminele activiteiten op camera en willen hier graag onze bijdrage aan leveren. Stapsgewijs werken we toe naar een slimme observant, die meer en sneller kan detecteren dan menselijke observanten. Dit laatste is al het geval bij geweldsdetectie. Echter blijft onze oplossing een ondersteunend middel, het menselijke aspect vinden wij cruciaal.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘Met name schaalgrootte. Nu we referentieklanten in Nederland hebben, zijn we hard bezig contacten te leggen in andere landen. Zo staan bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hoog op ons lijstje. We zetten de eerste stappen om het product daar te introduceren.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘We hadden bescheiden verwachtingen, mede omdat dit onze eerste virtuele/digitale beurs was. Bovendien zijn wij actief op de zakelijke markt, wat wellicht niet past in de originele gedachte van de beurs. We wilden graag internationale contacten leggen met een focus op Amerika en hier is de CES bij uitstek een goede beurs voor.’
En wat heeft de CES 2021 daadwerkelijk opgeleverd?
‘De CES heeft ons contacten in onder andere Amerika, Canada, Israël, Zuid-Korea en Frankrijk opgeleverd. We hebben interessante potentiële partners gevonden en zijn in contact met grote Amerikaanse steden. De beurs heeft ons internationaal op de kaart gezet en dat zijn gewenste resultaten. Daarnaast hebben we veel geleerd van alle pitchsessies, coaches en andere bedrijven.’
Kunnen we Oddity ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Vermoedelijk wel. We hopen dan met referentieklanten uit het buitenland een krachtige expositie neer te zetten.’