De ict-kosten van instellingen in de ouderzorg en gehandicaptenzorg stegen in boekjaar 2019 naar 4,2 procent van de omzet. Dat komt overeen met 1813 euro per cliënt. Met name de werkplekkosten, outsourcing en nieuwe tools als domotica en e-health-toepassingen zorgen voor een kostenstijging.
Dit blijkt uit de ict-benchmark met betrekking tot de verpleegzorg van onderzoeksbureau M&I Partners.
Uit de studie komt naar voren dat medewerkers in de thuiszorg en andere verpleegdisciplines steeds meer werkplekapparatuur tot hun beschikking hebben. De kosten voor één werkplek bedragen gemiddeld 519 euro, hierbij zijn inbegrepen het apparaat, de abonnementskosten, en het beheer en onderhoud ervan. Hierbij horen ook zorgapps die medewerkers gebruiken op smartphones en tablets.
E-health en domotica
Een andere kostenpost is outsourcing. In 2019 werd zo’n 66 procent van de ict-taken uitbesteed. De verwachting is dat uitbesteding ook komende jaren gaat toenemen. Daarnaast nemen met name de kosten voor domotica en e-health een vlucht. In boekjaar 2019 was dit overigens een half procent van de omzet.
Met ‘e-health’ worden verschillende digitale toepassingen in de zorg bedoeld, zoals beeldbellen, online-behandelprogramma’s, e-consulten, behandeling middels virtual reality en robotica. Domotica is een verzamelnaam voor locatie-bonden zorgtechnologie en sensoren ten behoeve van toezicht, comfort en valpreventie. Hieronder vallen oproep- en alarmeringssystemen, uitluistersystemen en cameratoezicht.
Aukje Houben, specialist binnen ict op dit gebied, geeft aan dat met name domotica steeds meer richting de ict-afdeling opschuift. ‘De ict’ers die werkzaam zijn in verpleeghuizen zullen in de toekomst al het beheer, onderhoud en vernieuwing organiseren waardoor dit ook beter in het informatie- en applicatielandschap van de organisatie geïntegreerd wordt.’
Cloud en saas
Zorginstellingen vinden volgens de rapporteurs ook steeds meer de weg naar de cloud. Het percentage saas-toepassingen is 67 procent gerekend in omzet. Vergeleken met een jaar eerder jaar is dat een lichte toename. Eigen rekencentra komen dan ook bijna niet meer voor. On-premise-toepassingen draaien steeds vaker in een private of publieke cloud-omgeving. Van de totale ict-kosten gaat 47 procent naar toepassingen. Hierin zijn de kosten voor software, systeemsoftware, hardware, server en opslag, technisch beheer en functioneel beheer meegenomen.
Over de benchmark
De ‘ICT Benchmark Care’ gaat over de kosten van boekjaar 2019 en is voor de zevende keer uitgevoerd. Er deden twaalf zorginstellingen aan mee, acht verzorg- en verpleeghuizen en vier instellingen voor geestelijke gezondheidszorg.
We zullen ons echt wat vragen moeten stellen over dit artikel.
Wanneer ict tbv zorg vaker, en slimmer, wordt ingezet is het verklaarbaar dat de kosten ervan toenemen. Ook dat er een verschuiving gaat plaatsvinden van zorggerelateerd werk, het werk waarvoor mensen kiezen wanneer ze kiezen voor werk in die sector, naar ict-gerelateerd werk. Wat we ons moeten blijven realiseren is hoeveel werk ict ons uit handen neemt. Hoeveel persoonlijke inzet wordt uitgespaard. Inzet van personeel dat vaak niet eens voorhanden is, waardoor ict ook steeds vaker kan worden gezien als een noodzakelijk kwaad. Immers, zorg voor mensen doe je met passie, wat we vaak niet kunnen zeggen van de administratie en ander ict-gerelateerd werk dat daar bij komt kijken.
Wanneer we het dus hebben over kostenstijging, laten we we ons dan ook realiseren om wat voor kosten het dan gaat, en welke besparingen op alle vlakken daar ook bijhoren!