De Covid-crisis heeft het belang van goede zorg meer dan ooit duidelijk gemaakt. We hebben ook gezien dat het optimaliseren van de beschikbare capaciteit meer aandacht moet krijgen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen waren alert op een tekort aan materialen zoals beademingsapparatuur en mondkapjes, maar zijn tegelijkertijd doorgegaan met hun just-in-time-planning. Want zorginstellingen die hun informatievoorziening wel goed op orde hebben, passen zich makkelijker aan aan de nieuwe situatie en behalen goede resultaten.
Ook de operationele planning is in het gedrang gekomen. De gangbare manier van zorgcoördinatie via personeelsroosters, overzichten van beschikbaarheid van apparatuur en beddencapaciteit bleek in de uitzonderlijke situatie van het afgelopen jaar niet afdoende. Meer accurate en actuele analyses op deze gebieden kunnen tot betere resultaten leiden voor zowel patiënten als zorgpersoneel.
Grote verandering in 2021
Dit jaar zal er een verdere digitaliseringsslag in de zorg plaatvinden, zowel op persoonlijk niveau als via het streamen van data. Er zullen meer video-consulten plaatsvinden, vooral op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg. We gaan voor het behandelen van veel klachten toe naar een hybride model, met een mix van fysieke en digitale consulten. Dit zal gevolgen hebben voor de kosten en efficiëntie van de zorg.
Een ander groeigebied voor digitale zorgverlening is het uploaden van fysieke meetgegevens die door een machine worden geanalyseerd en een waarschuwing geven als dat nodig is. Dit maakt het mogelijk de omstandigheden en interventies van patiënten met een chronische aandoening continu te monitoren en is ook te gebruiken voor de preventie van infecties en sepsis.
Het jaar van het vaccin
Was 2020 het jaar van Covid-19, 2021 wordt het jaar van het vaccin. Hierbij zal analytics een belangrijke rol gaan spelen voor de planning van de uitrol en het volgen van de distributie, de neveneffecten en de doeltreffendheid van de vaccins.
Naast de uitdagingen van Covid blijft de grootste belemmering voor de digitale transformatie in de zorg de tendens dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van data om de resultaten te verbeteren. Er heerst een mate van terughoudendheid die moeilijk te overwinnen is. Een deel daarvan is te wijten aan de perceptie dat de inzet van analytics moeilijk is en het nu niet het juiste moment is om veranderingen door te voeren vanwege andere prioriteiten.
Het ander punt is het vertrouwen in de data en de ontsluiting hiervan. In de zorgsector zijn er nog steeds problemen met de koppeling van databronnen en de uitwisseling van informatie. Dit vertaalt zich in een gebrek aan vertrouwen in de data. In dit geval is het streven naar perfectie de grootste vijand. Het stimuleren van een incrementele verandering en het vergroten van de analytics-kennis in de zorg zal helpen om dit te overwinnen.
Er zijn volop mogelijkheden in de zorgsector. Dat is afgelopen jaar gebleken toen de virtuele zorg werkelijkheid werd, veelal door een datagedreven aanpak. Door zorgverleners en beleidsmakers van betere stuurinformatie te voorzien, kan analytics bijdragen aan een kwalitatief betere en betaalbare zorg voor iedereen.
Auteur: Mark Lambrecht, directeur global health and life sciences SAS