Na 2020 is thuiswerken, afstandsonderwijs en online-events voor miljoenen werknemers de dagelijkse realiteit geworden. Maakt technologie dat allemaal al mogelijk, zij zal in de komende tijd ook helpen om de economie te herstellen. In dat proces is een sleutelrol weggelegd voor channelpartners.
Channelpartners moeten bedrijven aanmoedigen om technologische transformaties door te voeren zodat ze niet alleen kunnen overleven, maar ook succesvol kunnen zijn. In het kanaal zijn er op het moment een aantal technologische trends, waarbij ik zie dat de eerste partners hierop in gaan zetten.
Soundbites
Velen denken dat het gebruik van multi-cloud en edge cloud de komende tijd snel zal toenemen, maar dit is slechts de helft van het verhaal. Channelpartners moeten alle mogelijkheden duidelijk communiceren en verder kijken dan de ‘soundbites’. Dit jaar zullen investeringen in cloudbusinessmodellen, die zowel publieke en private als edge-omgevingen omvatten, blijven toenemen, waardoor snel schalen mogelijk is en it vanaf elke locatie is te beheren.
Maar nu de public cloud een groter onderdeel is van de vele hybride-cloud-omgevingen, verwachten bedrijven dat ze hun hele it-infrastructuur op dezelfde manier kunnen inzetten als hun publieke-clouddiensten: bestelbaar en schaalbaar met slechts een paar klikken, met meer opties en minder complexiteit. Deze verschuiving naar een as-a-service-model is interessant voor partners, omdat het nieuwe kansen biedt om hun inkomsten te verhogen en totale inkomsten constant te maken.
Het jaar van 5G
Doordat mobiele netwerkoperators (mno’s) in Europa zich massaal klaarmaakten voor een brede implementatie, doopten veel experts 2020 om tot ‘het jaar van 5G’. Nu zijn we twaalf maanden verder en zijn veel van deze implementaties gehinderd door veranderend overheidsbeleid, vertragingen bij het veilen van de frequenties en een veel grotere afhankelijkheid van breedbandnetwerken als gevolg van de pandemie. Maar op de achtergrond heeft een andere technologie op subtiele wijze aan terrein gewonnen, waardoor een gevoel van urgentie ontstaat voor versnelde 5G-implementatie in 2021: edge computing.
Door een groei in de acceptatie van edge, zullen mno’s dit jaar grote investeringen voor de lange termijn moeten doen in moderne it die hun netwerkarchitectuur ‘cloudificeert’– waardoor we dichter bij wijdverbreide connectiviteit en edge processing komen. Hiervoor hebben mno’s echter begeleiding nodig – die het kanaal kan bieden. Het kanaal kan niet alleen inzicht geven in de belangrijkste kooptrends van bedrijven – zoals met de opkomst van edge computing – en meedenken over de soorten 5G-aanbiedingen waar vraag naar is. Channelpartners kunnen ook advies geven over de technologie en vaardigheden die nodig zijn om aan de vraag te voldoen.
De kansen die de edge biedt
De toename van werken en leren op afstand, gecombineerd met datagedreven, slimme applicaties, zorgt voor gedistribueerde data workloads die in realtime aan de edge moeten worden beheerd en geanalyseerd. Dit biedt channelpartners een kans om klanten te begeleiden bij het verhogen van hun it-investeringen in gedistribueerde technologie-infrastructuur – maar het moet wel eenvoudiger en sneller zijn te implementeren.
Deze verschuiving creëert een momentum voor hybride-cloudbusinessmodellen die zullen reiken tot aan de edge, verder dan het traditionele datacenter. Channelpartners moeten klanten helpen de omvang van de kansen die ze hebben te begrijpen, zodat ze het digitale voordeel ontdekken. De mogelijkheid om data-inzichten aan de edge te analyseren en erop te reageren, mede aangedreven door 5G, zal nieuwe datagedreven initiatieven zoals e-commerce en digitale zakelijke apps versnellen. Verbonden, slimme sensoren zullen zorgen voor nieuwe mogelijkheden en inzichten opleveren in verschillende sectoren: van gezondheidszorg tot educatie tot de energiesector. Dit biedt channelpartners de mogelijkheid hun branchekennis te demonstreren, omdat ze klanten helpen de beste aanpak te kiezen om resultaten te behalen die specifiek zijn voor hun branche.
Gemoderniseerd
Mensen passen zich aan aan de nieuwe hybride manier van werken en leren. En technologie moet dat ook doen. Door een combinatie van ai, cloud en verbeterde connectiviteit zal de gebruikerservaring met apparaten verbeteren. Het is essentieel dat channelpartners minimaal kennis hebben van alle voordelen van gemoderniseerd pc-beheer op afstand.
Door de pandemie is de C-suite ervan bewust geraakt dat bedrijfskritische investeringen in infrastructuur nodig zijn. Door ai zijn pc’s bijvoorbeeld aan te passen zodat deze precies bieden wat de gebruiker wil of nodig heeft, wat essentieel is voor pc-beheer op afstand, productiviteit en tevredenheid. Zo kan slimme software er bijvoorbeeld voor zorgen dat een apparaat begrijpt wanneer een gebruiker wel en wanneer niet zichtbaar wil zijn tijdens een videoverbinding.
Apparaten zullen standaard kunnen overschakelen op 5G als de wifi niet goed werkt. Er zullen nieuwe apps en services komen die whiteboarding en samenwerking eenvoudiger en organisch maken. En de systemen die we gebruiken zullen ook functionaliteit-upgrades krijgen.
Nieuwe relaties
Technologie zal een groter gevoel van connectiviteit creëren in een tijd waarin we werken en leren op afstand. Virtuele vergaderingen en samenwerkingsruimtes geven ons een kijkje in het dagelijkse leven van onze collega’s en creëren meer flexibiliteit voor de werk-privébalans.
Maar technologie zal ook nieuwe relaties creëren: ai en automation zullen de taakverdeling tussen mens en machine veranderen. We zullen meer denktaken aan ai overlaten in plaats van alleen de mechanische taken, wat leidt tot snellere inzichten. Bovendien kunnen mensen zich hierdoor focussen op meer innovatie, doelgericht werken en menselijke connectie.
Om deze visie volledig te realiseren, is consultancy op hoog niveau nodig. Pas dan zijn organisaties in staat deze technologieën goed mogelijk op hun bedrijf af te stemmen en daar ook optimaal gebruik van te maken. Channelpartners moeten laten zien wat mogelijk is en klanten begeleiden door een datacentrische, op inzichten gebaseerde roadmap. Bedrijven begrijpen nu meer dan ooit dat het menselijke voordeel hun concurrentievoordeel is.