Betrouwbare netwerken zijn cruciaal voor nieuwe golf hotelgasten die op afstand werken. De hotel- en horecasector zijn dit jaar op grote schaal getroffen door de reisbeperkingen in verband met de coronapandemie. Volgens PwC kan het tot vier jaar duren voordat Europese hotels weer op het zakenniveau van 2019 zijn, zelfs met het effect van de coronavaccinatie in 2021 meegewogen. Er is echter hoop.
Deskundigen verwachten dat hotels in Europa tegen 2024 volledig hersteld zijn. Door de lockdowns en avondklokken in verschillende Europese landen, zijn hoteliers meer dan ooit op zoek naar nieuwe inkomstenstromen en het aantrekken van de lokale bevolking met geïmproviseerde kantoren in hotels voor mensen die moeite hebben om fulltime thuis te werken.
Deze nieuwe inkomstenbron kan hen ook na de coronapandemie helpen concurrerend te blijven. Ondanks krappe budgetten moeten hoteliers de rustige periode nu benutten om te investeren en hun bedrijfsmodellen te vernieuwen. Zo kan wifi-as-a-service helpen telewerkers te verwelkomen. Hotels zoals Hilton, Accor, Novotel en Ibis stellen hun kamers al open voor dagverhuur. Rust, roomservice, een bar, wifi op aanvraag, een nieuw uitzicht, gebruik van een fitnessruimte en zwembad, en zelfs een comfortabel bed voor een lunchpauze of een powernap.
Wifi-as-a-service als inkomstenbron
Goede en betrouwbare wifi is niet langer een ‘nice to have’ voor hoteliers. Het is steeds belangrijker naarmate het aantal apparaten dat per persoon wordt gebruikt, stijgt. Naar verluidt zal dit in 2023 maar liefst 3,6 per persoon zijn, versus 2,4 in 2018. Een betrouwbaar wifi-netwerk is daarmee tot een levensader voor hoteliers verworden, zowel nu als na corona.
Telewerkers nemen meer apparaten mee en hebben daarom een hogere bandbreedte nodig, zeker nu communicatietools als Zoom en Teams essentieel zijn gebleken bij het op afstand werken tijdens de pandemie. Ook moet rekening gehouden worden met de extra netwerkbelasting van vpn-gebruik. Daarom moet elke hotelier ervoor zorgen dat zijn wifi-aanbod aan de volgende checklist met criteria voldoet:
- Zichtbaarheid en controle op afstand: Hotels zijn 24/7 actief en het is dus van het grootste belang dat een netwerk op elk moment van de dag en de nacht beschikbaar is. Inzicht hierin via een eenvoudig cloudgebaseerd beheerplatform betekent dat de toegang controleerbaar is en verbeterd kan worden. Dit is mogelijk zonder dure overheadkosten van het implementeren van een grote oplossing voor elke uithoek van het hotel. Door een cloudgebaseerd netwerkbeheerplatform in te zetten, kunnen kleinere boetiekhotels gebieden identificeren waar veel vraag is en aan daaraan voldoen met goedkopere instapproducten die wifi op zakelijk niveau leveren. Bovendien kunnen hotelmedewerkers dankzij cloudgebaseerd netwerkbeheer de netwerkprestaties op afstand controleren en problemen opsporen voordat ze gevolgen hebben voor de gasten. Dit alles op gepaste social distance.
- Wifi 6 access points (AP’s) op de juiste plek: AP’s moeten op optimale locaties worden geïnstalleerd om de beste signaalsterkte te leveren, dus in hotelkamers en niet in gangen, om interferentie op hetzelfde kanaal veroorzaakt door dichtbijgelegen AP’s te verminderen. De toepassing in de kamer zal uiteindelijk de gegevensoverdrachtsnelheden verbeteren en ervoor zorgen dat de telewerkers productief kunnen zijn.
- Beveiliging van het netwerk: Extra verbindingen van gasten en nieuwe gebruikers op het netwerk zullen niet alleen van invloed zijn op de bandbreedte en de bruikbaarheid, maar zullen ook meer kwetsbaarheidspunten creëren. De beveiliging van het netwerk tegen bedreigingen, waaronder malware en het lekken van bedrijfs- of persoonlijke informatie, moet een hoge prioriteit krijgen. GDPR heeft hotels er ook toe verplicht de beveiliging van persoonsgegevens die zij verwerken en opslaan, te verscherpen. Elke inbreuk op informatie als gevolg van lakse wifi-beveiliging kan enorm schadelijk zijn voor een hotelier. Niet alleen in termen van reputatie en verlies van vertrouwen van klanten en business, maar het kan ook resulteren in aanzienlijke geldboetes onder de GDPR. Hoteliers moeten een veilig netwerk onderhouden met een combinatie van firewalls om externe toegang tot gastapparaten te beperken, Advanced Threat Protection (ATP), signature-based Unified Threat Management (utm), toegangscontrole op basis van rollen, meerlaagse bescherming en gebruikersprofilering.
- Segmentatie van het netwerk: Het hebben van onafhankelijke netwerken voor gasten, personeel en hotelactiviteiten voegt een extra beveiligingslaag toe. Door het hotel en zijn gasten op deze manier beter te beschermen, wordt voorkomen dat hoteliers zich branden aan onverwachte aanvallen. Daarnaast worden gevoelige gegevens op de lange termijn beschermd doordat inzichtelijk wordt gemaakt wie zich op het netwerk bevindt en hoe ze het gebruiken.
- Schaalbaarheid en flexibiliteit: Is de huidige oplossing flexibel genoeg om extra belasting aan te kunnen? Een oplossing die gemakkelijk op- en afgeschaald kan worden, maakt het leven van het hotel een stuk gemakkelijker wanneer de vraag begint te pieken of onverhoopt daalt.
- Klaar voor de toekomst: In plaats van te upgraden wanneer zaken beginnen om te vallen, zal het plannen van de toekomstige vraag hoteliers in goede staat stellen om niet alleen met de pieken en dalen van vandaag om te gaan, maar zich ook voor te bereiden op de meer veeleisende toepassingen en verwachtingen van morgen. Als hoteleigenaars kiezen voor een netwerk dat in de cloud wordt beheerd, kunnen ze hun netwerk in een paar klikken beheren, waar ze ook zijn, zonder dat ze contracten of licenties nodig hebben. Zo kunnen ze het hele jaar door een echt flexibel en toekomstbestendig netwerk realiseren.