Hable maakt moderne technologieën toegankelijk. Zo heeft het een klein braille-toetsenbord speciaal ontwikkeld voor smartphones. De startup uit Eindhoven was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met co-founder Freek van Welsenis.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Hable bestaat nu iets meer dan twee jaar. Het idee ontstond toen de opa van co-founder Ayushman Talwar op latere leeftijd blind werd. Toen hij van India naar Nederland verhuisde, wilde hij graag in contact blijven met zijn opa. Maar omdat zijn opa niet met de telefoon kon omgaan, heeft hij het eerste concept van de Hable One ontwikkelt.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Het team bestaat uit drie founders: Ayushman Talwar, Gijs Leemrijse en ikzelf. We hanteren binnen Hable een tweedeling: product en klant. We zijn net begonnen met pre-order en zitten dus nog in de beginfase van ons bedrijf. Het is daarom een hoofdtaak om met klanten en mogelijke klanten te praten. Daarnaast wordt er achter de scherm hard gewerkt om de eerste grote productie de deur uit te krijgen.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Wij zijn als bedrijf heel datagedreven, mede door de achtergrond van de oprichters. Daarnaast werken wij met veel technologieën die te maken hebben met toegankelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan VoiceOver voor iOS-software, of TalkBack voor Android-software. In principe communiceert ons product met deze software, dus is het belangrijk om dit goed te begrijpen.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Momenteel focussen wij ons met de pre-orders op Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn verschillende redenen waarop we hier beginnen: zowel vanwege logistieke en culturele redenen en vanwege de contacten die we al hebben in deze markten.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘Onze focus ligt nu op het bereiken van klanten en het op kunnen schalen van de verkoop. Uiteindelijk is dit ook hoe de business volwassen moet worden, door te groeien qua omzet en het product in steeds meer landen te introduceren.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘Wij hadden heel gericht doelen gesteld voor CES. Zo was dit voor ons een mooi middel om in contact te komen met partners die je normaal niet makkelijk kunt bereiken. Daarnaast is de media-aandacht natuurlijk altijd erg mooi meegenomen.’
En wat heeft de CES 2021 opgeleverd?
‘We zijn eigenlijk heel tevreden. Onze gerichte doelen hebben we allemaal gehaald. We hebben met de juiste partners kunnen praten en zelfs met de decision-makers binnen die bedrijven. Daarnaast zijn we in verschillende artikelen benoemd en hebben we op die manier ook nog de nodige aandacht gekregen van partners dichter bij huis.’
Kunnen we Hable ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Absoluut! Het is een hele mooie manier om in contact te komen met de juiste partijen en een perfect middel om uit te breiden naar de Verenigde Staten.’