Het werk voor organisaties is complex. Datacadabra biedt oplossingen die medewerkers ondersteunen en complexiteit behapbaar maakt. Met slimme, schaalbare oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie (ai) en beeldherkenning. De startup was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met business developer Renee Roeleveld.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Datacadabra is in 2015 ontstaan vanuit SciSports. De medeoprichters ontdekten dat er in veel verschillende sectoren vraag was naar de ai-technologieën die in dit bedrijf gebruikt. Dit bracht hen op het idee om een nieuwe startup op te richten die ai-technologie breed toepasbaar maakt. Door toenemende informatiebehoefte en maatschappelijke verwachtingen wordt er veel van organisaties en haar medewerkers gevraagd. Ze krijgen veel taken en moeten met veel aspecten rekening houden. En dát is waar Datacadabra te hulp schiet. De ‘abracadabra’ aan data maken wij inzichtelijk, behapbaar en bruikbaar. Zo wordt de mens ondersteunt door technologie.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Datacadabra is opgericht door serial enterpreneurs Hans d’Hollosy en Peter Hoekstra. Hun doel is om succesvolle bedrijven te bouwen en daarvoor jonge mensen verantwoordelijke posities te geven. Ik ben in dienst als business developer. Daarnaast is de belangrijkste troef van Datacadabra de slimme data scientists, computer vision- en machine learning engineers: Bart Aalbers, Vincent Nibbelke en Marcel Gouka.
Bovendien wordt onze startup ondersteund door een flexibele schil voor marketing & communicatie, technisch advies, office- en projectmanagement. Hierdoor kan het bedrijf gemakkelijk groeien. Daarnaast wordt vooral technisch talent aangetrokken, wat wordt aangejaagd doordat het kantoor is gevestigd op het terrein van Universiteit Twente.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Datacadabra zet kunstmatige intelligentie en computer vision in om het werk van mensen behapbaar te maken met de toenemende complexiteit. Zo hebben we verschillende creatieve en praktische oplossingen ontwikkeld. De MowHawk sprong er afgelopen jaar uit. Dat is een camerasysteem op de maaibalk van een bermmaaimachine, die natuur-inclusief bermbeheer faciliteert. Het zorgt in de gehele bermmaai-keten voor meer inzicht, meer circulair gebruik van het maaisel en meer biodiversiteit. Hierdoor worden bermen-experts ondersteund om hun werk nog beter te kunnen uitvoeren.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘In de buitenruimte is veel vraag is naar onze oplossingen. Hier is ontzettend veel te doen en er dient met steeds meer zaken rekening te worden gehouden. Naast de bermen houden we ons bezig met de monitoring van sportief gebruik van de openbare ruimte, het aanleggen van glasvezeltracés, het monitoren van fietsstallingen en het onderzoeken van het bodemleven. Bovendien zien we grote kansen in bestaande bewegingen slim maken. Hiermee bedoelen we dat een bermmaaier naast dataverzameling van bermen, ook de toestand van bijvoorbeeld het wegdek kan monitoren. Dit principe kan eveneens worden toegepast op veegwagens en rondvaartboten. Je moet er toch langs, dus waarom niet meteen data collecteren en analyseren?’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘We hebben vooral early adaptors nodig die willen doorpakken in het duurzame domein. Daarnaast helpen ons de juiste aanspreekpunten binnen overheden en bedrijven, die afdelingen en belangen kunnen verenigen, zodat er meerwaarde kan ontstaan uit innovaties. Bovendien kunnen we goede mensen gebruiken, die met ons willen meebouwen aan onze organisatie. En natuurlijk een beetje geluk. Door learning-by-doing en te denken in kansen, hebben we interessante ontwikkelingen teweeg gebracht. Zijdelings helpen deze ervaringen ons te bouwen aan ondersteunende organisatiestructuren, die flexibiliteit en creativiteit niet in de weg mogen zitten.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘Hoog. De founders hadden via hun andere opgerichte startups al ervaring met CES. De beurs biedt een podium om jezelf aan de wereld te presenteren. Voor Datacadabra zagen we dit jaar vooral als een oefening en ervaring om het bedrijf te presenteren.’
En wat heeft de CES 2021 opgeleverd?
‘CES heeft ons geholpen in professionalisering en het heeft onszelf uitgedaagd. Met name dankzij het brede scala aan workshops en trainingen hebben geleerd om Datacadabra goed te presenteren. Ook hebben we veel geleerd over culturen en bedrijven. Daarnaast heeft CES ondersteund in het klaarstomen voor internationalisering van de diensten. We hebben interessante contacten opgedaan voor mogelijke samenwerkingen en ook vernieuwende leveranciers gevonden voor onze hardware componenten. CES heeft ons de deur naar de wereld doen openen.’
Kunnen we Datacadabra ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Ja! We hopen dan natuurlijk het event fysiek te mogen ervaren in Las Vegas en onze dienstverlening breed te promoten via dit internationale platform.’