Closing the Loop neemt de vooroordelen weg over duurzame it. Het jonge bedrijf biedt een gemakkelijke en veilige dienst die de inkoop van elektronica afval-vrij maakt voor de zakelijke markt. Als de klant een nieuw apparaat aanschaft, dan wordt ter compensatie een gelijke hoeveelheid afval ingezameld en gerecycled. Het jonge Amsterdamse bedrijf was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met oprichter Joost de Kluijver.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Closing the Loop is in 2014 ontstaan uit de wereldwijde vraag naar schaarse materialen en het feit dat dit afval in veel landen voor het oprapen ligt. Wij slaan de brug tussen deze schaarste en de wereldwijde mogelijkheden.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Closing the Loop heeft op dit moment zeven medewerkers in Europa, waarvan vijf medewerkers aan de commerciële kant (verkoop aan de zakelijke eindgebruiker en samenwerking met spelers als resellers, distributeurs en OEMs) en twee aan de operationele kant (inzameling van afval). We zoeken nog mensen met de juiste business- en groeimindset. Daarnaast daarnaast zijn in Afrikaanse landen vele honderden mensen voor ons actief, maar zij staan niet bij ons op de payroll.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Onze dienst is gebruiksvriendelijk, helaas iets bijzonders in de markt van groene it. Wij maken duurzaam inkopen van it waardevol voor de klant, makkelijk en aansprekend. Wij zijn pragmatisch; geen complexe systemen, onduidelijke berekeningen en niet te veel verhalen over ‘impact’. Tegelijkertijd is onze dienst wel gecertificeerd, transparant en te auditen. Op de achtergrond gebruiken we hiervoor supply chain tools die het inzichtelijk maken waar, wanneer en voor wie we afval inzamelen. Groen met leuk zijn, maar natuurlijk ook vrij zijn van twijfel.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘De markt van groen it is nog niet erg volwassen. Het lost vaak een schuldgevoel op of wordt gezien als iets dat ‘moet’. De klant moet inzien dat het bedrijf er beter van wordt en dat onze dienst niet enkel goed is voor het milieu. We richten onze dienstverlening dan ook niet zozeer op een bepaalde markt, maar meer op een type klant. Dat gaat om grotere organisaties (minimaal duizend medewerkers) in de publieke en private sector. Zij hebben in afgelopen jaar gemerkt hoe extreem belangrijk werkplekapparatuur is voor de bedrijfsvoering en hun medewerkers.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘We opereren in een relatief nieuwe industrie en hebben geen concurrentie. Dit betekent dat we in de afgelopen jaren het pad vrij moesten vrijmaken voor duurzame diensten zoals de onze. We zijn inmiddels een volwassen bedrijf. We werken met grote klanten in Europa, de Verenigde Staten en Australië, onze dienst is erkend als een norm en we zien de telecomsector steeds meer onze richting op bewegen. Op dit moment zijn we zelfs al begonnen met opschalen. Dat doen we door samenwerkingen met bijvoorbeeld Ingram Micro.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘In augustus van vorig jaar hebben we onze eerste klant uit in de Verenigde Staten opgetekend. Via de CES wilden we meer contacten, en dat met name in de telecom-industrie, in dat land opdoen. Onze verwachting was dat we met leads in contact zouden komen, media-aandacht zouden krijgen en kennis zouden opdoen over de trends in telecomland.’
En wat heeft de CES 2021 daadwerkelijk opgeleverd?
‘We hebben een aardige lijst met leads en contacten overgehouden aan de deelname aan CES. Een aantal bedrijven die al bij ons op de radar stonden, maar ook veel nieuwe bedrijven.’
Kunnen we Closing the Loop ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Onze aanpak kan op veel podia gedeeld worden. Of conferenties die gaan over it, duurzaam, circulair, afval of inkopen. Het nadeel is dat we daardoor scherp moeten selecteren. We gaan het zien of we volgend jaar weer bij de CES zijn.’