Birds.ai maakt digitale tweelingen van kritieke assets die beheerders inzicht geven in de veiligheid. De startup zet met behulp van kunstmatige intelligentie beelden om in grafieken en nummers. Beheerders gebruiken deze diensten om kapotte zonnepanelen of scheuren in tunnels te vinden. Birds.ai was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met algemeen directeur Camiel Verschoor.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Als een spin-off van het studententeam Dutch UAS. Binnen dat team ontwikkelden we een gebruiksvriendelijk en slim dronesysteem voor de bescherming van wilde dieren. In 2016 haalden we een investering op bij Delft Enterprises en hiermee is het bedrijf Birds.ai opgericht. We hadden geleerd dat drones makkelijk beelden kunnen verzamelen voor talloze toepassingen. Het bekijken van al die beelden is een arbeidsintensieve taak. Door de visuele inspecties te automatiseren, zijn we in staat beheerders van gebouwen, tunnels en zonneparken te voorzien van nieuwe inzichten voor de veiligheid en opbrengstoptimalisatie.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Ik ben de oprichter en directeur. Naast mij heb ik een team van vier mensen met zowel een commerciële als technische achtergrond. De collega’s werken aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en software of zijn verantwoordelijk voor marketing en de verkoop. Door de commerciële groei in 2021, breiden we het team van Birds.ai uit naar tien mensen.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Birds.ai maakt digital twins van kritieke assets en hiervoor combineren wij camerabeelden van drones met een webplatform. We werken samen met drone operators die thermografische en visuele beelden verzamelen van zonneparken. Op basis van deze beelden maken wij een digital twin, waarin wij alle fouten en problemen aangeven middels kunstmatige intelligentie. We herkennen alle individuele panelen en classificeren met behulp van expertkennis welke panelen vervangen moeten worden. De beheerder van het zonnepark gebruikt deze informatie voor de veiligheid en het onderhoud van het zonnepark.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Op industriële zonneparken in Europa, specifiek in Nederland en Oostenrijk. Daarnaast verkennen we markten in Azië en de Verenigde Staten.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘Om ons product op te schalen zijn er twee aspecten belangrijk. Ten eerste moeten we investeren in productontwikkeling om onze diensten uit te breiden en te versnellen. Ten tweede moeten we ons product goed positioneren in de markt ten opzichte van de andere aanbieders. Dat laatste zijn we momenteel intensief mee bezig. Hiervoor werken we samen met klanten en lokale drone- en industriële partners. We willen bijvoorbeeld de visuele inspectie combineren met de productiedata van onze klanten om zo nog betere veiligheids- en onderhoud beslissingen te nemen.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘De hoofdreden van onze deelname aan CES 2021 was om zichtbaar te zijn en aandacht te creëren voor Birds.ai. Doordat deze versie van CES volledig digitaal was, had deze nu ook internationaal een groot bereik. Daarnaast zijn de verschillende netwerkevenementen van enorme waarde op de langer termijn, en levert dit soort evenementen altijd nieuwe leads op.’
En wat heeft de CES 2021 opgeleverd?
‘Ja, we hebben een aantal mooie resultaten behaald. Michelle Lewis heeft een artikel over ons geschreven voor de Amerikaanse nieuwswebsite Electrek. Wij hebben met verschillende potentiële klanten en investeerders uit Amerika en Azië gesproken voor nieuwe projecten. Daarnaast organiseert de Nederlandse overheid een roadshow langs de verschillende Nederlandse ambassades waar we goede contacten opdoen om naar nieuwe markten uit te breiden.’
Kunnen we Birds.ai ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Jazeker! Hopelijk kunnen we in 2022 het evenement weer in Las Vegas bezoeken, aangezien dat het netwerken bevordert. Verder is CES een goed evenement om te zijn omdat het altijd goede resultaten oplevert.’