Zolder biedt mkb’ers digitale bescherming voor de technologie van de toekomst. De app, die nog in ontwikkeling is, geeft gebruikers securityadviezen en slaat alarm bij verdacht gedrag. De startup was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met algemeen directeur Erik Remmelzwaal.
Wat doet Zolder?
‘Applied security research. Dus digitale systemen onderzoeken op kwetsbaarheden, monitoren hoe digitale dreigingen ontwikkelen en oplossingen bieden voor bescherming. Daarbij moeten we wendbaar blijven om mee te kunnen bewegen met nieuwe vragen vanuit de digitaliserende markt, zoals rondom robotisering.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Zolder is in 2019 opgericht door ethisch hackers Rik van Duijn en Wesley Neelen, die elkaar kennen van DearBytes en KPN Security. Later heeft Theo Snelleman zich erbij gevoegd; hij focust zich op softwareontwikkeling. En in maart 2020 ben ik ingestapt. Ik ben voormalig eigenaar van DearBytes, dat in 2017 verkocht werd aan KPN. Binnen Nederland willen we groeien naar een team van circa twintig man om de internationale business te draaien.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Wij hebben software ontwikkeld dat gebruikmaakt van standaard-frameworks. Onze mobiele app is bijvoorbeeld op basis van Ionic. We gebruiken veilige, goed geteste libraries waarmee we de kern van onze dienstverlening onafhankelijk en op een doe-het-zelf-wijze kunnen beheersen. Vanuit die backend koppelen we ten eerste met de api’s van Microsoft 365. Het grootste gedeelte van onze doelgroep gebruikt Microsoft 365 voor e-mail en kantoorautomatisering en daar is de grootste digitale dreiging op gericht. We doen veel met Microsoft, maar de backend is onafhankelijk zodat we in de toekomst ook andere platforms kunnen ondersteunen.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Zolder richt zich op het mkb. Allereerst omdat wij het fijn vinden om met kleine organisaties te werken. Wij spelen graag kort op de bal, het liefst met de eigenaar. Deze sector, die in aantallen bedrijven 99,8 procent van de Europese economie uitmaakt, wordt door security-dienstverleners eigen nauwelijks beroerd. Security-dienstverlening is erg arbeidsintensief en dus onbetaalbaar voor het mkb. Met als resultaat dat het mkb een onveilige omgeving is, iets wat ook de Europese Commissie concludeert. De cloudtransitie biedt de kans om dienstverlening echt anders te doen, en ook betaalbaar voor het mkb te maken. Dat is precies wat wij gedaan hebben.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘We zijn nog niet gelanceerd met ons product. De tractie na de lancering van onze app is key. We hebben vooral in de beginfase een snelle groei in het aantal klanten nodig. Als de introductie lukt zoals we verwachten, geeft dat het nodige vertrouwen om extra fondsen te werven en te groeien. We zetten sterk in op automatisering, dus we zullen niet in headcount evenredig meegroeien met aantal klanten. We zijn schaalbaar wat dat betreft. Maar door extra mensen toe te voegen, kunnen we wel sneller internationaliseren en bovendien harder doorontwikkelen en de app laten uitgroeien naar een overall security-beheersingstool voor mkb.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘We willen ons verhaal toetsen in de markt. We spelen met specifieke onderdelen van de pitch om uit te vinden wat het beste werkt. Dat bij zowel potentiële klanten als media. Daarnaast willen we interesse wekken bij potentiële investeerders die kunnen helpen bij de verdere groei.’
En wat heeft de CES 2021 opgeleverd?
‘We hebben diverse media gesproken, uiteenlopend van klein tot groot, met name actief in de VS. Contact met investeerders is vooral op gang gekomen in Nederland, wat ons ook was voorspeld. Daarnaast hebben we 75 nieuwe preregistraties gehad voor onze app. Zij worden geïnformeerd bij lancering en gaan actief deelnemen in onze finale bèta-testfase.’
Kunnen we Zolder ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Wat ons betreft wel, als onderdeel van het Nederlands paviljoen. We zijn dan wel gelanceerd met ons product. Het wordt dan nog interessanter om het op een internationaal podium als CES onder de aandacht te brengen van potentiële klanten en investeerders.’