De Rechtbank Rotterdam heeft in hoger beroep de miljoenenboetes verlaagd die Autoriteit Consument & Markt (ACM) uitdeelde aan T-Mobile, KPN, Vodafone en Tele2 voor onduidelijke websites. De rechtbank acht de boetes terecht maar vindt dat de ACM de samenhang tussen de hoogte ervan en de ernst van de overtredingen beter had moeten motiveren.
De ACM beboette eind 2019 T-Mobile (3,91 miljoen euro), KPN (3,47), Vodafone (3,12) en Tele2 (2,71) voor het niet nakomen van de informatieverplichting bij de verkoop van telefoonabonnementen op hun websites. Consumenten moeten daar volledige informatie vinden over het aanbod, op basis waarvan ze kunnen beslissen wat voor hen een interessant abonnement is. Volgens de ACM voldeden de telecomaanbieders na een eerdere waarschuwing niet aan deze verplichting en kregen ze daarom een boete.
De rechter gaat daar in mee maar oordeelt dat de ACM de hoogte van de boetes beter had moeten onderbouwen. Met name ook omdat het voor het eerst was dat de ACM omzetgerelateerde boetes heeft opgelegd voor een overtreding van de consumentenregels. De waakhond had de boetes vanwege de samenhang tussen de overtredingen gematigd met 25 procent. De rechtbank vindt dat veertig procent matiging op zijn plaats is.
De rechtbank heeft de boetes als volgt aangepast: T-Mobile (3,1 miljoen), KPN (2,8), Vodafone (2,5) en Tele2 (2,1).