Drie overnames in Nederland op één jaar tijd. Dat is het track record van het Belgische Pauwels Consulting, actief in it en engineering. Al willen ze blijven groeien en overnames doen, ook in Nederland.
Na vorig jaar Developers.nl volgde nadien Bruggenbouwers. En recent lijfde Pauwels ook de Nederlandse Java- en Bloomreach-expert Open Web in. ‘Met de overname van Open Web hebben we naast onze kantoren in Rotterdam en Hoofddorp nu bovendien een extra uitvalsbasis bij Utrecht’, zo klonk het.
Naar aanleiding van die opvallend snelle opmars in Nederland stelde Computable enkele vragen aan Kurt Quinot, marketingmanager bij Pauwels Consulting.
Jullie bedrijf lijkt eerder apart. Niet alleen pure it-profielen, maar ook experts op het gebied van engineering en life sciences.
‘Voor Pauwels Consulting werken er ruim meer dan zevenhonderd experten in binnen- en buitenland. We zijn als consultancybedrijf inderdaad gespecialiseerd in drie takken van sport: life sciences, engineering en it.’
Welke aanpak hanteren jullie hierbij?
‘In deze drie domeinen dekken we de hele levenscyclus van de desbetreffende sectoren af. Dat wil zeggen dat in deze domeinen we je met zo goed als elk probleem of elke opdracht kunnen helpen.’
De overname van Open Web is jullie derde overname in Nederland en dat op ongeveer een jaar tijd. Wat is de strategie hierachter?
‘Sinds 2013 volgen wij enkele klanten buiten België op hun vraag. In eerste instantie was dat Zwitserland, dan Frankrijk, Duitsland en intussen ook Nederland. In de eerste jaren zijn we sterk gegroeid op een organische manier, maar we merken dat het niet snel genoeg gaat om een degelijk platform te bouwen in het buitenland. Vandaar dus de overnames.’
Op welk type van klanten mikken jullie?
‘Onze klanten zijn zeer grote corporates of multinationals die kiezen om samen te werken met een bedrijf dat heel brede vaardigheden heeft en in meerdere landen kan helpen.’
Wat zijn jullie ambities in Nederland, en voor de groep in het geheel?
‘In Nederland zijn we nu heel actief in onze drie domeinen overnames aan het doen. We hebben een engineering company en twee it-ontwikkelbedrijven gekocht. We zoeken nu nog actief een life-sciences-consultancybedrijf, zodat we ook in Nederland een volwaardig platform hebben om onze klanten te kunnen helpen. Verder is de ambitie om tussen dit en vijf jaar door te groeien naar meer dan 250 miljoen omzet en 2500 medewerkers.’
Dat is dus zowat maal drie op vijf jaar tijd. Wat is voor jullie het verschil tussen de Belgische en de Nederlandse markt?
‘Er is geen groot verschil. Misschien wel een belangrijk verschil is dat in Nederland deze business wel veel meer maturiteit heeft dan in België. Verder zijn Nederlanders aangenaam direct en dat stellen wij als Belgen eigenlijk wel op prijs. Je weet onmiddellijk wat je goed doet en waar je nog aan moet werken.’
Zien jullie jullie bedrijf, met die Nederlandse overnames, nu als een typische Benelux-speler? Of toch Europees?
‘We zijn vandaag in vijf landen flink actief en de ambitie is om op langere termijn te evolueren richting een meer Europese speler. Het Benelux-karakter zijn we intussen ontgroeid. We zien onszelf als een bedrijf met Europese ambitie, die ons in staat stelt om klanten in verschillende landen te helpen. En om onze consultants internationale ervaring te laten opdoen.’