Tapp.online maakt papier intelligent door er chips, sensoren en geprinte batterijen aan toe te voegen. Gecombineerd met een cloudplatform is de startup uit Joure in staat data te genereren uit papier. Tapp.online was dit jaar te vinden op de digitale beurs Consumer Electronics Show (CES) 2021. Aanleiding voor een gesprek met oprichter Niels Postma.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Innovatie brengt ons goede dingen, maar er is ook een keerzijde. De toenemende mate van digitalisering zorgt voor gigantische hoeveelheden elektronisch afval (e-waste). Daarom ben ik in 2019 samen met Fabian Hijlkema gestart met het intelligent maken van papier. Papier is een prachtig, goed recyclebaar natuurproduct. Het mist alleen een interactieve laag. Het is moeilijk om interacties te meten en data te koppelen aan papier. Door landbouwafval te gebruiken als basis van ons slimme papier, maken we internet of things mogelijk zonder bij te dragen aan de e-waste-problematiek en zonder een boom te hoeven kappen.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Het team bestaat uit uit de twee co-founders: ikzelf als algemeen directeur (ceo) en Fabian Hijlkema als chief technology officer (cto). Dat is best druk, zeker nu de eerste klanten geactiveerd worden. We werken samen met freelance-ontwikkelaars vanuit de hele wereld. We hopen – als Covid19 onder controle komt – snel op te kunnen schalen door meer ontwikkelaars in house aan te nemen.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘Tapp.online is eigenlijk zowel een hardware- als een softwareproducent. De hardware is het papier, dat bestaat uit chips, sensoren en stroom. Deze voorzien we van eigen ontwikkelde firmware die communiceert met onze cloudsoftware. Die software is een essentieel onderdeel en inherent verbonden aan de hardware: zo waarborgen we veiligheid, geijkte data en gekalibreerde metingen.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Het inzichtelijk krijgen van een supply chain is en blijft altijd een uitdaging. Vaak zijn gedeeltes inzichtelijk, maar ontbreken er belangrijke schakels. Daar komt ons papier van pas. We werken nu bijvoorbeeld samen met een producent die wereldwijd geconditioneerde zendingen verstuurt. Vaak is de temperatuur in een container wel goed geregeld, maar gaat het fout zodra die container opengaat. De container wordt gemonitord – en dat is vaak prima geregeld -, maar daarna stopt het registreren. Ons papier meet juist dáár door en kan daar van toegevoegde waarde zijn.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘We lopen eigenlijk nu tegen een product/market fit aan en het is zaak om deze nu verder te gaan valideren. Dus het is heel simpel: we hebben use-cases nodig. We moeten het papier in het veld hebben om data op te halen. Met die data kunnen we kijken of en waar het misgaat. Als dat inzichtelijk wordt, dan bewijst het product zich. En dan kunnen we door naar de volgende sensoren. Luchtvochtigheid, licht, CO2, noem maar op. We ontwikkelen en testen nu bijvoorbeeld schokmetend papier.’
Wat waren jullie verwachtingen van CES 2021?
‘In 2020 waren we op ‘the real deal’, in Las Vegas zelf. Dat was een overweldigende ervaring. Uiteraard voor wat betreft de stad, maar ook qua beurs. Inkopers van Boeing, topmannen van Samsung, C-levels van Walmart, allemaal komen ze langs. Het is the place to be voor elke tech-startup. Daar willen we mee geassocieerd worden, dus nadat we geselecteerd waren, kon het eigenlijk niet meer stuk.’
En wat heeft de CES 2021 daadwerkelijk opgeleverd?
‘CES 2021 was natuurlijk digitaal, dus dat was een uitdaging – zowel voor de organisatie als voor de deelnemers. Maar voor een digitale show was het, qua leads, zeker niet slecht. We zijn in contact met Walmart, Walgreens Boots Alliance, Nestlé en BAT. En deze mensen zijn gericht in onze digitale booth gekomen. Want dat is het voordeel van een digitale show: men komt veel gerichter bij je terecht.’
Kunnen we Tapp.online ook in 2022 verwachten op de CES?
‘Als de kans zich weer voordoet en we kunnen met de RVO/Ministerie van Economische Zaken weer gezamenlijk naar de CES: absoluut, honderd procent zeker. Vegas, here we come!’