Vlaardingen gaat in een proefproject aan de slag met een digital twin. In een digitale kopie van de stad koppelt de gemeente beleidsdata met openbare databronnen. De pilot moet uitwijzen of beleidsmakers zo beter inzicht krijgen in de gevolgen van maatregelen op de fysieke leefomgeving. Het Bossche bedrijf Argaleo heeft hiervoor de 3d-tool Digitwin geleverd.
Bij de gemeente Vlaanderen ligt een ’toekomstvisie 2020-2040′ op tafel. Daarin staan beleidsonderwerpen centraal als bebouwing, verduurzaming, veiligheid en leefbaarheid van de stad. Om de effecten van maatregelen op de bebouwde omgeving in het kader van deze toekomstvisie beter te beoordelen, zet de Zuid-Hollandse gemeente als test een digital twin in. Het gaat om een schaalbare, digitale maquette van de stad die informatie-gestuurd werken in 3d mogelijk maakt. De informatie wordt daarbij ontsloten in een 3d-visualisatie.
De gemeente heeft Argaleo in de arm genomen om de digital twin te leveren. Het bedrijf uit Den Bosch biedt deze op de markt aan onder de naam Digitwin. De datavirtualisatietool is al in gebruik bij grote steden, veiligheidsregio’s en provincies. Vlaardingen is de eerste middelgrote gemeente die met de simulatietool aan de slag gaat.
Tegengaan silovorming
De tool kan bijvoorbeeld worden gebruikt om geluidsmetingen in de stad op wegen waar meer dan duizend auto’s rijden, te koppelen aan live data over het aantal voertuigen op een weg, de opstoppingen, de frequentie van het openbaar vervoer en de bezetting van de parkeergarages. ‘De digitale twin brengt die gegevens in samenhang met elkaar en zo zijn ze ook in samenhang te bekijken. Op die manier kan een gemeente gerichte maatregelen nemen om verkeersdrukte in de stad tegen te gaan’, zegt Michel ten Brummelhuis, projectleider Argaleo.
Bij openbare bronnen moet je dan bij dit voorbeeld denken aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW), een nationaal loket voor wegverkeersgegevens in Nederland. Of een basisregistratie, zoals de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Ten Brummelhuis ziet nog diverse andere mogelijkheden voor de digital twin, zoals het in kaart brengen van gebouwen in de stad waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Belangrijke informatie voor als er bijvoorbeeld een stadsuitbreiding is gepland. Of een totaalbeeld creëren van de milieulabels van alle gebouwen in de stad of een wijk. ‘Dat is in een digital twin goed te visualiseren.’
Een groot voordeel van zo’n 3d-model, vindt hij, is dat zo’n digitale kaart hetzelfde vertrekpunt vormt voor de verschillende afdelingen binnen de gemeente. ‘Bij gemeentes wordt nog vaak in silo’s gewerkt. Een digital twin vergemakkelijkt en verbetert het samenwerken’.