KPN heeft in 2020 een omzet van 5,3 miljard euro genoteerd. Dat is 3,9 procent lager dan het jaar ervoor, toen de omzet bijna 5,5 miljard euro bedroeg. Ook de winst daalde, en wel met 8,7 procent tot 561 miljoen euro (614 miljoen euro in 2019). Dat blijkt uit de jaarresultaten van het telecombedrijf.
In de zakelijke markt zag KPN zijn omzet dalen tot 1,8 miljard euro. Dit komt voornamelijk door een daling aan omzet in de communicatiediensten. De daling werd voor een klein deel gecompenseerd door de besparingen voortkomend uit lagere personeelskosten.
KPN-topman Joost Farwerck zegt dat het bedrijf in de zakelijke markt nog steeds te maken heeft met de gevolgen van corona. Wel ligt het bedrijf op schema bij de migratie van mkb- en grootzakelijke klanten naar nieuwere proposities, zoals KPN Eén. Farwerck verwacht dat de omzet voor mkb’ers in 2021 stabiliseert. De grootzakelijke markt loopt nog wel achter op mkb.
Voor de consumentenmarkt zag Farwerck ‘bemoedigende ontwikkelingen’, zoals een groei van het aantal mobiele abonnees en een stabiliserend klantenbestand voor breedband. Hier tekent het een aangepaste omzet van 2,9 miljard op. Dat is een daling van 1,8 procent. Ook KPN’s tak gericht op netwerken en it noteert een daling van tien procent (omzet van 670 miljoen euro), terwijl het wholesale-segment een groei laat zien.
Klanttevredenheid
Farwerck ziet overigens een negatieve trend in de klanttevredenheid, in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Het bedrijf heeft aanvullende maatregelen genomen om het serviceniveau te waarborgen.
Vierde kwartaal 2020
In het vierde kwartaal bedroeg de omzet van KPN 1,4 miljard euro, een daling van 2,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De winst stijgt van 84 miljoen (2019) naar 174 miljoen euro in 2020.