Afas Software heeft een financieel sterk jaar achter de rug. Ondanks de coronacrisis maakte de softwareleverancier uit Leusden een omzetgroei van 15 procent door naar 192 miljoen euro. Dat was 2 procent onder de begroting. De geboekte winst komt uit op 78 miljoen euro, precies het winstdoel dat was gesteld. In 2019 bedroeg het nettoresultaat na belastingen 62 miljoen euro.
Arnold Mars, financieel directeur van Afas, meldt ook een flinke stijging van de productiviteit. Deze nam toe van 357.000 euro naar 387.000 euro per voltijdsarbeidsolaats (fte). De omzetgroei was vorig jaar iets lager dan in 2019 toen een toename van 18 procent werd gerapporteerd. Voor het eerst in jaren daalde omzet uit diensten met 8 procent. De groei bij onderhoud bleef hetzelfde als in 2019: een plus van 20 procent. In 2020 kwam 87 procent van de omzet uit onderhoud, de rest waren ‘services’.
De directie zegt dat de pandemie weinig grip heeft gekregen op het bedrijf dat software levert voor salarisverwerking. Afas kon zich snel aanpassen. ‘We hadden het geluk dat onze systemen en onze processen goed passen bij het werken op afstand,’ zo wordt in het bestuursverslag gesteld. Ook verkoop en advisering gingen heel anders te werk. ‘Dit jaar hebben we 220 projecten gedraaid bij klanten waar nooit iemand van ons over de vloer is geweest, en die niet bij ons zijn geweest. In 2019 hadden we nul van dat soort projecten.’
Daling
Het lukte ook prima om nieuwe klanten binnen te halen, al duurden de trajecten wel langer. Afas begroette meer dan zevenhonderd nieuwe klanten tegen rond zeshonderd in ‘normale’ jaren. Het gemiddelde aantal licenties per klant daalde echter. Verschillende klanten kozen er namelijk voor het aantal gebruikers in hun abonnement terug te brengen. Dat resulteerde in een krimp van 50.000 licenties in 2020.
Vorig jaar nam Afas een nieuw hoofdkantoor in gebruik, maar daar wordt nog niet gewerkt. Arnold Mars spreekt van een ‘clubhuis’ dat het werken van de toekomst vorm moet geven. ‘Het is straks vooral de broedplaats voor persoonlijke groei, een koffietje met een collega of het ontmoeten van zakelijke relaties,’ zegt hij. Afas verwacht dat medewerkers, ook na corona, veel meer vanuit huis werken. Het nieuwe pand bestaat voor slechts 20 procent uit werkplekken. Het staat er vooral om medewerkers, klanten en gasten te inspireren.