Voor veel bedrijven vormt het ontstaan van een vendor lock-in reden om te twijfelen aan een overgang naar de cloud. Hoewel een factor om bewust van te zijn, is een 'leveranciersvergrendeling' vaak overschat . Er zijn andere factoren die van veel grotere invloed zijn, waaronder het niet omarmen van de mogelijkheden van de (publieke) cloud.
It heeft tegenwoordig binnen vrijwel elk bedrijf een sleutelrol. De dagelijkse operatie hangt aan een infuus van it-systemen. Nu anno 2021 de drie grote publieke-cloudproviders (Amazon, Microsoft en Google) niet meer weg te denken zijn, is de vraag of je als bedrijf nog wel om een van deze drie mastodonten heen kunt.
Ik denk van niet. En ik ben niet de enige. Microsoft gaat zelfs zo ver dat ze de gang naar de cloud al als een gelopen race zien. Dat het gaat gebeuren, staat vast. Alleen de termijn waarbinnen alle bedrijven naar (een vorm van) de cloud overstappen, is nog onderwerp van discussie. Ik kan ze geen ongelijk geven. Als een overgang naar de (publieke) cloud een voldongen feit is, hoeveel zin heeft het dan nog om een gang naar deze cloud af te wenden door te schermen met tegenargumenten?
Dat ligt eraan.
Vraagtekens
Er zijn wel degelijk vraagtekens te plaatsen bij privacy, compliance, intellectueel eigendom en daarmee eigenlijk bij het vertrouwen in de cloud. De in 2018 aangenomen Cloud Act geeft daar alle reden toe, de zelf gedeponeerde claims van de grote aanbieder AVG/GDPR-conform te zijn ten spijt.
Laten we dit argument (al is het maar omwille van deze blog) los, dan ziet de cloud er ineens heel anders uit.
Vanuit technologisch standpunt bezien is publieke cloud de natte droom van iedere it’er. Onbeperkt resources, honderden diensten on-demand beschikbaar, nagenoeg onbeperkt schaalbaar en alles is volledig geautomatiseerd te gebruiken via command line interface (cli) of api. Wat wil je nog meer?
Applicatie-uitval
Het kloppend hart van alle cloud-omgevingen vormt een wereldwijd netwerk van state-of-the-art datacenters, onderling verbonden door duizelingwekkende hoeveelheden redundante glasvezelverbindingen. Beschikbaarheid van een applicatie kan door slim gebruik te maken van de cloud-mogelijkheden tot nagenoeg honderd procent worden opgekrikt. Het merendeel van applicatie-uitval komt door een fout van de cloudklant en niet door toedoen van de cloudprovider. Gartner heeft zelfs becijferd dat in 2025 99 procent an alle securityfouten de schuld van de cloudconsument is en niet van de cloud-aanbieder.
Ofwel, de vendor lock-in is overschat. Natuurlijk doen de cloudproviders er alles aan om te zorgen dat je naar de cloud verhuist en er nooit meer weggaat. Recurring revenue is de kurk waarop de cloud drijft. Met proprietary services en een veelal beperkte export functie, winden ze daar ook zeker geen doekjes om. Als het gaat om data, dan is dit absoluut een aandachtspunt. Je wilt zoveel mogelijk zeggenschap houden over je kostbare erfgoed. Voor nagenoeg al het andere staat het belang van een vendor lock-in bij deze ter discussie.
Warme eigen datacenter
Elke it-omgeving waar je gebruik van maakt, vormt in meer of mindere mate een lock-in. Wie weet zit je on-premises, in je behaaglijk warme eigen datacenter, wel tot over je oren vast in het vendor-moeras van SAP, IBM of Oracle? Misschien draait je hele applicatie-landschap wel op basis van .net, internet information services (iis)-webservers en sql-databases. Grote kans dat je daarnaast ook lijdt aan technical debt op zowel hard- als software-niveau: servers die eigenlijk al vervangen hadden moeten worden, os-versies die hopeloos achterlopen omdat een in-house ontwikkelde applicatie niet compatibel is met iets moderner en vendoren die woekerprijzen vragen omdat je slachtoffer bent van hun uitgebreide supportprogramma.
Als je objectief kijkt, dan is het de vraag of het op dit moment in je eigen datacenter en met je huidige it-landschap wel zoveel beter gesteld is dan wanneer je een groot deel van je it-assets naar een publieke cloud zou verhuizen. Zolang je slimme keuzes maakt op gebied van data en de op jouw bedrijf van toepassing zijnde wet- en regelgeving, verwacht ik dat de (publieke) cloud je veel voordelen en kansen zal bieden. Er gaan in de cloud deuren voor je open die in je eigen datacenter niet eens bestaan.
Vendor lock-in is overschat, maar dan blijkt het artikel ineens over cloud te gaan. Misschien is de titel ingekort. Dat schijnt Computable regelmatig te doen.
Dan een hoop beweringen.
Publieke cloud is natte droom van iedere it-er lees ik.
Ow ?
Privacy, compliance, intellectueel eigendom, AVG/GDPR laten we even buiten beschouwing : “Laten we dit argument (al is het maar omwille van deze blog) los, dan ziet de cloud er ineens heel anders uit.”
Ow ? hahaha
Bij fouten is cloudconsument steeds de schuld en niet de cloud-aanbieder, dus vendor lock-in is overschat ??
Ow ?
Vendor lock-in is overschat, want het komt voor zowel in cloud als on prem ??
“Natuurlijk doen de cloudproviders er alles aan om te zorgen dat je naar de cloud verhuist en er nooit meer weggaat. Recurring revenue is de kurk waarop de cloud drijft. Met proprietary services en een veelal beperkte export functie, winden ze daar ook zeker geen doekjes om”
Nou, ik blijf nog ff on prem 🙂
@Dino Wij houden van kort maar krachtig bij koppen maar deze was inderdaad wat kort door de bocht. Is inmiddels aangepast.
Redactie Computable
In het artikel wordt aangegeven dat applicatiefouten/securityfouten vaak bij de klanten liggen. De daarop volgende conclusie is dat de vendor lock-in bij cloud overschat is. Dit volgt echter niet op elkaar. Een vendor lock-in gaat over de afhankelijkheid van de klant van de leverancier. Is het makkelijk over te stappen? Heb ik als klant invloed op de leverancier? Zijn er voldoende keuzemogelijkheden? Enzovoorts.
Bij de cloud hebben klanten vergeleken met de leveranciers (Microsoft en Amazon) eigenlijk geen invloed. Overstappen van de ene cloud naar de andere is ook erg lastig. De cloud is opgezet als een ecosysteem, waar binnen zaken goed werken en waar je zoveel mogelijk naar off-the-shelve producten van de cloud leveranciers zelf wordt getrokken.
Ben wel met je eens dat de gang naar de cloud vrijwel onvermijdelijk is, maar dat is juist door de zuigende werking van het ecosysteem en een argument voor een sterke vendor lock-in. Zeker geen natte droom als IT’er, maar wel de realiteit. Zie onderstaande blog over cloud dilemma’s:
https://raymondmeester.medium.com/the-cloud-the-good-the-bad-and-the-ugly-5adc3203274d?sk=918dcdaebd14c72090ae23a3a22d7d4a
Als het om natte dromen gaat dan kan ik ook nog wel wat fantaseren hoewel het wakker worden altijd een teleurstellende verrassing is. Dat geldt ook voor de cloud als je niet een exit strategie hebt want je kunt je in het pak van de publieke cloud laten naaien door Marcel of hem vragen of hij ook bekend is met het hybride cloud concept. Een hybride cloud biedt namelijk de mogelijkheid om business workloads vanuit de publieke cloud te verplaatsen naar een private cloud en vice versa. En die private cloud hoeft dus niet on-prem te staan maar kan ook in één van de vele multitenant datacentra in Nederland staan. Sterker nog, private en public cloud kunnen in één datacenter staan want de belofte van onbeperkte resources, onbeperkt schaalbaar en alles is volledig geautomatiseerd van hyperscalers klinkt mooi maar zo’n 99% van Nederlandse MKB schaalt niet zo onvoorspelbaar.