Werknemers hebben vaak andere verwachtingen van hun zakelijke devices dan wat de it-afdeling belangrijk vindt. Hoe vinden beide partijen elkaar in het midden?
Besluitvorming rondom technologie op de werkplek is traditioneel de verantwoordelijkheid van vooral de it-afdeling. De afgelopen tien jaar hebben trends als bring your own device (byod) en consumerization van it de werknemers meer bij dit proces betrokken. De huidige pandemie heeft deze tendens verder versterkt, ook omdat het thuiswerken onvolkomenheden aan het licht brengt die in een kantooromgeving onopgemerkt zouden blijven.
Hoewel er organisaties zijn die werknemers proberen te betrekken bij de keuze die de it-afdeling maakt, bestaat er een kloof tussen deze twee groepen. Recent onderzoek door PWC toont aan dat negentig procent van de leidinggevenden ervan overtuigd is dat hun bedrijf rekening houdt met de behoefte van het personeel bij de introductie van nieuwe technologie. Onder werknemers is iets meer dan de helft die mening toegedaan.
Jonge generatie
Werknemers zijn eraan gewend dat ze altijd de nieuwste technologie tot hun beschikking hebben, en dat geldt ook voor de zakelijke technologie die ze gebruiken. Vooral de jonge generatie werknemers opgegroeid in het digitale tijdperk verwacht dezelfde hoge technologische standaard op het werk als ze in haar privéleven gewend is.
Dit betekent dat bedrijven bij het aantrekken (en behouden) van talent aandacht moeten hebben voor de technologische arbeidsvoorwaarden. Factoren zoals training, bonussen, gezondheidsvoorzieningen en secundaire arbeidsvoorwaarden blijven uiteraard belangrijk bij het aantrekken van nieuwe werknemers – maar technologie speelt hierbij een steeds prominentere rol. Laptops en mobiele devices zijn voor veel werknemers op dit moment hun belangrijkste toegang tot de wereld, waardoor het nog belangrijker wordt werknemers bij de aanschafkeuze van deze devices te betrekken.
Het zorgen voor een productief en tevreden personeelsbestand is niet alleen de taak van de hr-afdeling. Het vraagt om open gesprekken tussen werknemers en de organisatie over welke technologie ondersteuning biedt bij hun werkzaamheden.
Voordelen voor de organisatie
Door de banden tussen hr en it aan te halen, ontstaan meerdere voordelen voor zowel werknemer als werkgever. Volgens de Gensler Workplace Study is driekwart van de werknemers van mening dat een keuze in technologie een positieve invloed zal hebben op hun prestaties en nog eens zestig procent verwacht eveneens dat het een hogere baantevredenheid tot gevolg zal hebben.
Een werknemer die het gevoel heeft dat zijn werkgever oog heeft voor zijn behoeften, zal eerder geneigd zijn een stap extra te zetten. Dit leidt tot een grotere betrokkenheid en retentie van werknemers, evenals een hogere baantevredenheid en betere prestaties. Betrokken werknemers zijn bijna twintig procent productiever, terwijl werknemers die het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd door hun werkgever 4,6 keer meer hun best doen.
Investeer in de juiste tools
Waar moeten werkgevers op letten wanneer ze investeren in nieuwe devices voor eindgebruikers? Behalve de verwachtingen die werknemers hebben, spelen ook andere functionaliteiten een belangrijke rol. Denk aan mobiliteit, security, betrouwbaarheid en connectiviteit – nog los van de vormfactor en design. Werknemers zijn mobieler dan ooit. Dit zal ook na de pandemie niet anders zijn. Daarom moeten organisaties investeren in lichte en draagbare, maar tegelijkertijd krachtige en veilige devices.
Ook de mogelijkheid om regelmatig devices te kunnen upgraden, is belangrijk bij de uiteindelijke keuze. Op die manier profiteren werknemers van de laatste technologie en wordt voorkomen dat ze hun eigen, persoonlijke devices gebruiken voor werkzaamheden omdat die wel voldoen aan hun technologie-vereisten.
Voor een succesvolle werknemersbetrokkenheidstrategie op de lange termijn en om aantrekkelijk te blijven voor nieuw talent, moeten bedrijven een nieuwe model omarmen voor de aanschaf van nieuwe technologie. Vooral wanneer het gaat om devices voor eindgebruikers. Hiervoor is de betrokkenheid van werknemers onontbeerlijk. Wanneer zij de technologie van hun voorkeur kunnen gebruiken, zullen ze productiever en tevredener worden – wat een positieve invloed zal hebben op werknemersretentie.