Waar de coronacrisis een strop is voor de horeca, cultuursector en het transport, beleeft de smartphone hoogtijdagen. Uit onderzoeken blijkt dat wij gemiddeld bijna een uur per dag meer naar hun smartphone staren. Dit komt nog eens bovenop een gevaarlijk aantal minuten dat de meeste Nederlanders normaliter al op hun mobiele device doorbrengen.
De gevaren die hierbij komen kijken, liggen al op de loer. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke, maar zeker ook om mentale gevaren.
Sociale bevestiging
De menselijke behoefte om erbij te horen, is een aangeboren drang die veel van ons gedrag dicteert. Voor velen van ons is de opkomst van sociale media dan ook een uitkomst. Met een paar eenvoudige handelingen hoor je bij ‘een community’, deel je al je ervaringen met je peers en blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Dit behaaglijke gevoel van ergens bij te horen, kan ook doorslaan. We zijn zó met elkaar verbonden via onze Twitter-streams, Instagram-updates, Snapchat-acties en via onze Facebook- en LinkedIn-updates, dat we niet meer alleen kunnen zijn. Zo werkt het brein: we zoeken verbinding, de geborgenheid van een groep en we proberen het altijd goed te doen voor de groep. Daarnaast willen we leuk gevonden worden door de groep: hoe meer likes, hoe liever. Sociale bevestiging is altijd al een belangrijk onderdeel van ons leven geweest. In een heel ver verleden was dit zelfs een kwestie van overleven.
Slaapgebrek en slechtere prestaties
Het belang van sociale signalen zit diepgeworteld in ons brein. In een functionele mri-studie bij volwassenen vernamen de deelnemers sociale feedback van leeftijdsgenoten die hun profiel hadden bekeken. De feedback was positief, negatief of neutraal. Zowel na positieve als na negatieve feedback vonden ze verhoogde hersenactivatie in een netwerk van gebieden. Die gebieden werden niet actief na neutrale feedback. Deze resultaten laten zien dat er een hersennetwerk is dat actief wordt bij relevante sociale signalen, los van of deze positief of negatief zijn, want beide zijn belangrijk en informatief. Bij het zien van positieve feedback, zoals een like, worden vergelijkbare hersengebieden actief als bij het winnen van geld. Individuen die afgewezen worden, kunnen daarentegen agressief worden.
Dit gedrag is dus niet het directe gevolg van sociale media, maar is wel te versterken. Zo houden we onszelf min of meer gevangen in de cocon van sociale media, mede doordat we altijd verbonden zijn. De gevolgen, zeker voor de jongere generatie, zijn groot. Elk geluidje van de smartphone is een onweerstaanbare lokroep. Dit leidt tot slaapgebrek, verminderde concentratie en slechtere prestaties – op school of in de werkomgeving. Het ironische is dat dit juist weer tot een sociaal isolement leidt in de echte wereld.
Breng de balans terug!
Is er niet een schone taak weggelegd voor de ict-industrie om de balans terug te brengen? Is het niet mogelijk informatie op een centraal platform op te slaan, maar wel te voorzien van slimme mogelijkheden om autorisatie, toegankelijkheid en beschikbaarheid efficiënt te managen?
We kennen immers de gebruiker en zijn informatiebehoefte, zijn interesses. In de zakelijke sfeer bouwen we omgevingen die gebruikers voorzien van de juiste informatie op het juiste moment in de juiste context. Gebruikers kunnen dan ook op ieder moment, vanaf elke plaats en via elk device bij ‘hun’ content, die ze vervolgens ook nog eens kunnen bewerken. Dit zouden we ook meer in de persoonlijke sfeer kunnen doen. Bescherm de mobiele gebruiker tegen de verlokkingen van sociale media en van het altijd verbonden zijn. Help de mobiele gebruiker door connectiviteit en mobiliteit op maat te bieden. Zo bereiken we de optimale balans tussen altijd verbonden en mobiel en zijn we gewapend tegen de gevaren die op de loer liggen.
(Meer over de opkomst, kansen en gevaren van smartphones lees je in het Trendpaper van BCT.)
Die Dimitri, preekt voor een avondklok op sociale media zodat de generatie die nu rellend en plunderend door de grote steden trekt gelijkertijd met de kippen op stok gaan.
‘preekt voor een avondklok zodat …’. De avondklok is toch echt bedoeld om minder mensen met elkaar in contact te laten komen en zo de pandemie te bestrijden. Oudlid lijkt te suggereren dat de rellen door de avondklok zijn ontstaan. De consensus is dat dit er weinig mee te maken heeft gehad en hooguit als aanleiding is misbruikt. Daarnaast heeft zijn opmerking niets met het stuk zelf te maken maar lijkt dit een poging om Dimitri Palmen aan te pakken, wrang genoeg op basis van de sociale media, waarmee Dimitri’s gelijk juist wordt aangetoond.
De volwassen in functionele MRI-scan reageert niet op sociale media maar op sociale prikkels, deze oude woerd gaat ook steigeren als een hot-plugable RAID met 2 unieke connecties naar hem knipoogt;-)
Hoe reageert het menselijke brein eigenlijk op humor of is dit niet onderzocht?
Geen winst, geen verlies maar gewoon een goed gevoel want dat een jongere generatie erg gevoelig is voor sociale bevestiging (van de groep) is niet echt nieuws. Ik suggereer dan ook niet dat de avondklok de aanleiding voor de rellen is maar de gegroeide feestcultuur in Nederland, een suggestie die trouwens gebasseerd is op onderzoek. Pass the dutchie by the left hand side…
Mag ik dit een beetje heel eng vinden … dat “iets of iemand” die beweert mij als gebruiker en de daarbij behorende behoeften al mijn interesses gaat bijhouden (dat tot daaraan toe, google en facebook weten ook al heel veel van me) maar mij dan ook nog eens gaat “beschermen tegen de verlokkingen van social media”
tja, en wat betreft een avondklok op social media … ik heb het gevoel dat de auteur onderschat hoe belangrijk social media kan zijn voor mensen op dit moment. En dan bedoel ik niet het aanzetten tot rellen, maar voor veel mensen die alleen zijn zijn de social media momenteel zo ongeveer het enige contact met de buitenwereld
Ik denk dat heer Palmen ons een produkt wil presenteren dat het door hem beschreven probleem oplost.
De open deur dat social media manipulatief misbruikt worden is ingepakt in veel woorden maar daarom niet minder open deur.
“Ook al oud” schat ik in als kollega van heer Palmen en tamelijk manipulatief . . . .