Dat we vandaag de dag bijna worden doodgegooid met de term 'as-a-service' is niet zonder reden. Er is de afgelopen jaren een grote omslag geweest van verkoop naar service. Begon die verandering aan de consumentenkant met saas (software-as-a-service), inmiddels moeten ook zakelijke proposities eraan geloven. Globaal gezien zien vinden dit jaar vijf grote ontwikkelingen op het vlak van b2b-as-a-service plaats.
Zeker nu we als samenleving ineens niet of minder op kantoor zijn, is het van belang dat er overal is te werken en bestanden op een veilige online-plek terug te vinden zijn. Ga als bedrijf daarom naar een infrastructuur die het mogelijk maakt je dienstverlening op afstand te kunnen uitvoeren – cruciaal in deze tijd.
Cloud is een onmisbaar onderdeel van alle it-infrastructuur. Hiermee kun je op afstand al je apparaten uitrollen en onderhouden. Daarnaast is het in termen van security een stuk veiliger, maar moet je wel maatregelen nemen op het device voor wanneer bijvoorbeeld een laptop wordt gestolen. Tot slot zet het werken via de cloud werknemers centraal, omdat ze locatie-onafhankelijk zijn en altijd bij hun gegevens kunnen.
B2b-as-a-service
As-a-service is een model waarbij het draait om klant en eindgebruiker. Je kijkt als bedrijf naar de volledige levensduur van een product, waaronder kosten, hardware en dienstverlening, en biedt dat vervolgens als een service aan. Het credo ‘je koopt iets en daarna is het volledig je eigen verantwoordelijkheid’ gaat niet meer op. Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor de service tijdens de gehele looptijd.
Vaak kiezen consumenten voor een as-a-service-model. Je kunt dit namelijk eenvoudig aanvragen en stopzetten wanneer je wilt en de verantwoordelijkheid van product of dienst ligt bij de aanbieder. Maar voor bedrijven heeft dit model ook zeker zijn voordelen. Zo heb je geen onverwachte kosten omdat je een vast bedrag per maand betaalt en bovendien is het model vriendelijk voor de medewerker.
Veel werknemers opereren nu vanuit huis. Gaat een apparaat stuk, dan moeten ze nu vaak nog naar een helpdesk op kantoor om een nieuw apparaat op te halen totdat hun eigen computer weer is gemaakt. Met een servicepropositie is dit niet nodig en wordt het apparaat bij de medewerker thuis afgeleverd.
Eindgebruiker centraal stellen
Als aanbieder zit je altijd op twee stoelen. Je houdt altijd in het achterhoofd wat de gebruiker wil en wat de klant (het bedrijf) wil. Daartussen moet je proberen een balans te vinden.
Ondanks de pandemie staan mensen nog steeds centraal in alle zaken, voorspelt Gartner. Ze hebben gedigitaliseerde processen nodig om te kunnen functioneren in de huidige omgeving. Deze verschuiving zullen vooral plaatsvinden op zakelijk gebied.
Bij klanten in de zorg zien wij bijvoorbeeld dat de generaties die al langer op de werkvloer zijn andere wensen hebben in wat ze willen gebruiken qua apparaten. Dan kun je als organisatie wel zeggen dat je vanuit de bedrijfsvoering met iPads werkt, maar daarmee doe je af aan de eindgebruikerstevredenheid.
Als je werknemers centraal wilt zetten, geef ze dan keuzenvrijheid, maar wel binnen een kader. Bied bijvoorbeeld drie verschillende merken product aan en laat iedereen zelf kiezen welk device ze willen gebruiken.
Altijd en overal kunnen werken
Vanwege Covid-19 is locatie-onafhankelijkheid een must geworden. Dit vereist een technologische verschuiving op hardware-gebied.
Overal werken, met het device wat je wilt, is al lange tijd een van de belangrijkste speerpunten binnen veel organisatie. Waar vroeger nog vaak sprake was van een duidelijk kantoor en een hybride werknemer, daar smelt dat nu samen. Kantoor wordt de ontmoetingsplek en thuis de productieplek.
Er komt thuis andere randapparatuur bij. Een beeldscherm en printer bijvoorbeeld, die had je eerder niet nodig. Je creëert van je zolderkamer een kopie van wat normaal je kantoor is. De werkplek thuis krijgt een andere rol en dat vraagt om ander aanbod.
Blijf flexibel
Nu er zoveel veranderingen gaande zijn in de wereld wordt er vooral een beroep gedaan op veerkrachtige levering. Want vandaag de dag is je propositie misschien wel een groot succes, morgen kan het compleet overbodig zijn.
Blijf daarom altijd peilen wat de eindgebruiker wil en hoe je die gelukkig kunt maken. Anticipeer bijvoorbeeld op apparaten die stukgaan. Dat is ergernis nummer één onder thuiswerkers. Monitor bijvoorbeeld de batterij en het werkgeheugen van een apparaat, waardoor eenvoudig is te voorspellen wanneer het tijd wordt voor een nieuwe computer. Daarop is ook te reageren door een nieuw product toe te sturen, nog voordat het oude apparaat crasht.
Device-as-a-service
Ik voorzie dit jaar een enorme groeispurt voor device-as-a-service (ofwel daas compute) omdat het een aanvulling is op de vier grote ontwikkelingen die ik eerder noemde.
Daas is een bundel van diensten, hardware en financiering. Je neemt je hardware als het ware als een service af, waardoor je zelf niet meer verantwoordelijk bent voor de aanschaf, het onderhoud en de grote eenmalige kostenpost.
Als werkgever besteed je de hardware-verantwoordelijkheid uit en als eindgebruiker kun je kiezen voor je eigen device en altijd rekenen op service, zelfs nog voordat je weet dat je het nodig hebt. Dat zorgt voor eenvoud en flexibiliteit voor alle stakeholders.
Samengevat zijn de vijf grootste as-a-service-ontwikkelingen die we dit jaar gaan zien:
- Cloud;
- B2b-as-a-service;
- Eindgebruiker (medewerker) centraal stellen;
- Altijd en overal kunnen werken, flexibel blijven;
- Device-as-a-service (daas).
“Als je werknemers centraal wilt zetten, geef ze dan keuzenvrijheid, maar wel binnen een kader. Bied bijvoorbeeld drie verschillende merken product aan en laat iedereen zelf kiezen welk device ze willen gebruiken.”
De verkeerde oplossing met verkeerde architectuur faciliteren met een device naar keuze.
Als de bully die laat kiezen hoe je je pak slaag wilt krijgen.
Daarmee werken met de meest idiote cloud tools waarbij niemand weet waarom er in gods naam voor gekozen was, waar de data blijft en wie erbij kan.
De hybride werknemer 😛
Dino,
Ik ben het met je eens dat je als bedrijf niet meer weet waar al je data blijft als gebruikers de vrijheid hebben om allerlei publieke SaaS-diensten te kiezen maar het is juist het concept van de cloud dat net als 30 jaar geleden met een terminal de mogelijkheid biedt om de gebruiker naar de data toe te brengen in plaats van andersom. Zelf werk ik dan ook de helft van de tijd met een browser als het om de toegang tot allerlei informatiesystemen (bij partners) gaat omdat ze hun systemen ‘web-enabled’ hebben. En het B2B-service concept hiervan kun je als turn-key oplossing invullen met appliances welke je bij één van de vele multitenant datacentra in Nederland kunt hosten, de Solution-as-a-Service waar het level van support de managed service bepaald. Zo kun je als organisatie al jaren een eigen Desktop-as-a-Service implementeren, bijvoorbeeld met turn-key open source oplossing.
Wij van WC-eend adviseren natuurlijk WC-eend maar als je een toilet-gans wil is het ook goed, we leveren daarop alleen geen herstelgarantie. En betreffende de batterij had ik niet verwacht dat een tweedehands notebook zoveel garantie had. Ik maak nog weleens gebruik van een circulaire economie en ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag hierover want uiteindelijk is Bechtle een reseller die net als met oude PC-prive projecten wat dozen met een strikje erom schuift. De vraag blijft dus onveranderlijk staan, wat gebeurt er met het oude apparaat dat crasht? Ik hoop niet dat het zonder een deugdelijk poetsen van de schijven naar grof vuil gebracht wordt.