De Europese Commissie heeft zijn zegen gegeven voor de overname van wearable-specialist Fitbit door Google. In de VS en Australië lopen nog procedures, waarbij de overheid de overname tegen het licht houdt.
Fitbit werd dertien jaar geleden opgericht en stortte zich op de markt voor wearables, slimme horloges en fitnesstrackers. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan dat het onderdeel zou worden van Google, maar Europa (en ook enkele andere landen) stelde daarop een onderzoek in om na te gaan of de overname niet concurrentieverstorend zou werken. Er werden ook voorwaarden opgelegd: zo moest Google beloven dat het geen data van Fitbit-gebruikers zou aanwenden voor reclamedoeleinden. Ook werd geëist dat Fitbit en Google twee aparte bedrijven zouden blijven en dat Fitbit-gebruikers het recht behielden om onlinediensten van derde partijen te blijven gebruiken.
Aan voorwaarden voldaan
Fitbit-ceo en medeoprichter James Park laat in een persmededeling nu weten dat aan die voorwaarden voldaan is en dat er groen licht is om de overname te laten doorgaan. In Europa tenminste, want in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. en Australië zijn gelijkaardige onderzoeken nog niet afgerond.
Fitbit zelf ziet vooral voordelen in een samengaan met Google. Het bedrijf stelt dat het door de overname meer geld zal kunnen spenderen aan nieuwe en betere apparaten en extra innovaties. In één moeite door bevestigt Park ook nog eens dat zijn apparaten ook zullen blijven functioneren onder het iOS-besturingssysteem van Apple.
Fitbit heeft in dertien jaar tijd meer dan 120 miljoen aparaten verkocht in ruim honderd landen. Alles samen hebben die al 275 biljoen stappen van gebruikers getrackt en 15 miljard uren slaap.