De pandemie blijft de verkoop van computers aanwakkeren. Marktonderzoeksbureau Gartner spreekt van een aangroei van bijna vijf procent over het hele jaar. Concurrent Canalys heeft het zelfs over elf procent. Die discrepantie is minder vreemd dan het lijkt.
Dat er zo’n groot verschil zit in de cijfers van de twee bedrijven laat zich verklaren doordat Gartner geen rekening houdt met de verkoop van Chromebooks en Canalys wel. En 2020 was een uitgesproken grand cru-jaar voor de Chromebooks, geeft Gartner zelf toe, met een afzet die tachtig procent steeg over het hele jaar, tot dertig miljoen exemplaren. Vooral in Amerikaanse klaslokalen is de Chromebook een graag geziene tool, zegt Gartner.
Voor de rest spreekt Gartner van een wereldwijde pc-afzet van 275 miljoen exemplaren (desktops en laptops), een stijging van bijna vijf procent en de grootste groei in tien jaar. Canalys houdt het op 297 miljoen stuks, een groei van elf procent.
In het vierde kwartaal was de grootste fabrikant Lenovo. Gartner gaat uit van een verkoop in het laatste kwartaal van 21,5 miljoen stuks bij de Chinese onderneming, Canalys legt de lat iets hoger: 23,1 miljoen. Na Lenovo volgen HP (15,6 miljoen en 19,1 miljoen) en Dell (13,2 miljoen en 15,8 miljoen). Apple en Acer maken de top 5 rond.
‘Ondanks enkele problemen in de supply chain aan het begin van 2020, heeft Covid-19 in combinatie met een consistente consumentenvraag enorme groeimogelijkheden voor pc’s gecreëerd gedurende het hele jaar’, zegt Mikako Kitagawa van Gartner. Volgens hem zal het momentum waarschijnlijk ten minste tot de eerste helft van 2021 aanhouden. De ontwikkelingen in het postpandemietijdperk hangen af van hoe de veranderende omstandigheden de vraag blijven stimuleren. Blijft online-onderwijs doorgaan? Blijven consumenten online voeding kopen? Blijven bedrijven fulltime aan telewerk doen? ‘Als deze scenario’s aanhouden, dan zullen pc’s terugkeren in het dagelijks leven van de consument als een essentieel apparaat’, aldus Kitagawa.