En wéér is thuiswerken de norm. De strengere maatregelen die de overheid heeft aangekondigd, houdt een groot deel van werkend Nederland thuis. In de eerste maanden van de lockdown, begin 2020, voelden veel werknemers de druk om te bewijzen dat ze nog steeds hun werk konden leveren. Weliswaar geweldig voor bedrijven omdat want de productiviteit een vlucht nam, maar geen gezonde situatie voor het personeel. De extra stress was funest voor het mentale welzijn van veel werknemers.
Managers moeten het mentale welzijn van hun team het komende jaar hoge prioriteit geven. Dat is mogelijk door werknemers regelmatig te polsen, door zelf het juiste voorbeeld te geven en door de key performance indicators (kpi’s) aan te passen. Nu we weer volledig vanuit huis werken, is het van cruciaal belang regelmatig contactmomenten met werknemers in te lassen. Niet alleen om de communicatie tussen teamleden op peil te houden, maar ook om hun moreel in stand te houden. Leidinggevenden hebben wat dat betreft een voorbeeldfunctie: ze moeten zelf ook zorgen voor hun mentale welzijn. Als managers hun eigen adviezen ter harte nemen, ontstaat er een omgeving waarin werknemers zich op hun gemak voelen om te zorgen voor hun mentale gezondheid.
Slimmere productiviteit
De belangrijkste wijzigingen die leidinggevenden in 2021 moeten treffen, is het wijzigen van de kpi’s, want moeten resultaatgericht worden. Als je medewerkers op die manier aanstuurt, help je niet alleen hen maar uiteindelijk ook je organisatie. We moeten de focus verleggen van de hoeveelheid werk die wordt verricht naar de impact en het resultaat van het geleverde werk. Vaak zien we productiviteit als de mate van efficiëntie van de persoon die een taak uitvoert. Maar wat we in werkelijkheid nodig hebben, is slimmere productiviteit. Om een beetje van de druk rond thuiswerken weg te nemen, moeten ze leren om te vertrouwen in het vermogen van medewerkers om hun taken te volbrengen. Dit vraagt om het inruilen van een cultuur van ‘aanwezig zijn op je werk’ voor een resultaatgerichte structuur die de prestaties meetbaar maakt.
Fitness
De manier waarop managers in de technologiesector zich aanpassen aan de huidige situatie en toekomstige ontwikkelingen is ook van invloed op het vermogen van hun organisatie om talent aan te trekken en te behouden. De stijgende lijn in thuiswerken zal zich naar verwachting in 2021 voortzetten.
Volgens een onderzoek door Enterprise Technology Research (ETR) zal het wereldwijde percentage permanente thuiswerkers het komende jaar verdubbelen. Het unique selling point van veel bedrijven bij het aantrekken van talent zijn hun secundaire voorwaarden. Zo biedt de technologiegigant Google gratis maaltijden, kooklessen, fitnessvoorzieningen, massages en ontspanningscapsules in zijn kantoren aan. De coronacrisis dwingt veel bedrijven er echter toe om hun kantoren te sluiten en hun personeel vanuit huis te laten werken. Daarmee zijn dit soort secundaire voorwaarden niet langer toegankelijk voor hun huidige en toekomstige werknemers.
Stoelmassages
De technologiebedrijven die het beste in staat zijn om talent aan te trekken en behouden, zijn de organisaties die de beste secundaire voorwaarden aan huis weten te bieden en dit onder de aandacht weten te brengen bij potentiële kandidaten. Denk aan virtuele happy hours waarbij drankjes bij werknemers thuis worden bezorgd, of toegang tot op afroep beschikbare coaches en therapeuten in plaats van stoelmassages op kantoor. Technologiebedrijven die talent willen aantrekken en behouden moeten zich daarnaast focussen op het aanhalen van hun banden met hun huidige medewerkers. Dit kan gaan om regelmatige (maar niet al te frequente) contactmomenten en het aanbieden van de tools en hulpmiddelen die werknemers nodig hebben om comfortabel te werken in hun nieuwe omgeving.
Flexibel
Nu de technologiesector zijn blik op het nieuwe jaar richt, is de werkplek drastisch veranderd. Daarom is het belangrijk dat leidinggevenden rekening houden met het mentale welzijn van hun werknemers en hoe hun organisatie er in 2021 uitziet voor bestaande en potentiële medewerkers. Bedrijven zullen op diverse fronten flexibel moeten zijn. Dat geldt onder meer voor de manier waarop ze omgaan met hun infrastructuur. Technologiebedrijven en leidinggevenden zijn gewend aan opschalen, maar gezien de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen die in 2021 mogelijk plaatsvinden, kan het ook nodig zijn om af te schalen zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor het personeel.
Met de juiste planning, passende secundaire voorwaarden en gedegen maatregelen voor de preventie van een burn-out, kunnen technologiebedrijven zich in 2021 nog beter positioneren.