In Zuid-Koreaanse media heeft Hyundai bevestigd dat het met Apple praat over de gezamenlijke ontwikkeling van een elektrische auto. Later trok de Koreaanse autofabrikant de verklaring weer in, allicht op verzoek van Apple. Ondertussen lijkt de e-wagen van Apple nog minstens vijf tot zeven jaar weg.
‘Apple praat met verschillende autobouwers, Hyundai is er daar een van en we zitten in de vroege stadia van onderhandelingen. Er is nog niets beslist.’ Met die verklaring reageerde de Zuid-Koreaanse autobouwer Huyandai nadat journalisten van de Korea Economic Daily bij het bedrijf gepolst hadden of ze met Apple aan een auto werkten. Beleggers gingen meteen uit hun dak en stuurden het Hyundai-aandeel naar zijn hoogste koers in acht jaar.
Apple was blijkbaar ‘not amused’. Al vrij snel paste de autofabrikant zijn verklaring aan, meldt persbureau Bloomberg. Werd eerst verduidelijkt dat enkel Hyundai met Apple in gesprek was, in een tweede correctie, enkele uren later, klonk het dat de Koreanen met andere bedrijven praten over de ontwikkeling van stroomauto’s. De naam Apple was verdwenen. Apple is een bedrijf dat notoir veel belang hecht aan geheimhouding en apprecieert het dus niet als plannen over de bedrijfsvoering uitlekken.
Zelfrijzende technologie
Hyuandai heeft een joint venture van vier miljard dollar opgezet met het Amerikaans-Ierse bedrijf Aptiv om zelfrijzende technologie te bouwen. Het bedrijf wil tegen 2024 naar de markt trekken met auto’s die volledig zelf kunnen rijden.
Bloomberg meldt ondertussen dat de marktintroductie van een Apple-auto nog minstens vijf à zeven jaar op zich zal laten wachten. Apple heeft inderdaad een klein team opgericht dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van rijsystemen, een interieur en het design van de wagen zelf. Daarmee zijn de plannen ambitieuzer dan enkele jaren geleden, toen Apple focuste op zelfrijdende technologie. Om een en ander voor mekaar te krijgen, heeft Apple verschillende voormalige toplui van Tesla in dienst genomen.