Ik merk dat we in Nederland het lerend vermogen van een goudvis hebben. In deze tweede lockdown doen we alles hetzelfde als in de eerste. We durven het niet eens meer intelligent te noemen.
Ik kom daarop omdat ik mijn kinderen weer thuisonderwijs zie volgen. De eerste lockdown ging het nog moeizaam met kleine stapjes en onhandige leraren die geen idee hadden hoe ze online les moesten geven, dus dat dan maar deden op dezelfde manier alsof iedereen nog in de klas zat. Deze lockdown gaat het precies hetzelfde. Er is niks geleerd. De lessen worden online gegeven alsof het een tv-uitzending uit 1953 is. Het verbaast me nog dat het in kleur wordt uitgezonden.
Youtube, TikTok en Instagram
Er is dus het afgelopen half jaar nul nagedacht over hoe je juist kunt profiteren van zo’n crisis en het onderwijs digitaler kunt maken. Nee, ze gaan ervan uit dat we na deze golf gewoon weer met z’n allen met een boek in het klaslokaal gaan zitten. De leraar houdt een suf praatje van een kwartier waarna de kinderen aan het werk worden gezet.
Ik had verwacht dat er nu wel een wiskundeleraar zou zijn die zou zeggen: ‘Jongens, we kappen met deze suffe Zoom-meeting, jullie letten toch niet op en als ik geen schoolbord heb, weet ik niet hoe ik het moet uitleggen. Hier heb je een linkje van een Youtube-filmpje waar een puber van twaalf jaar op drie verschillende manieren de stelling van Pythagoras uitlegt met nog een leuke animatie erbij ook. Je huiswerk staat op TikTok en we toetsen via Instagram.’ Niets van dit alles.
Geen ict’er
Ik hoorde de afgelopen week een leraar zeggen: ‘Ja sorry ik ben leraar, geen ict’er.’ Maar ict hoort bij je vak. Het hoort tegenwoordig bij alle vakken. Het jongetje van twaalf is ook geen ict’er. Sterker nog, hij is niet eens een leraar. Hij legt het wel beter uit.
R.J. : Touché
@JAN VAN LEEUWEN | 6 JANUARI 2021 13:30
Het is geen misser van Jacob, wat hij fout doet is het “op de man” (m/v) spelen, en dat is niet terecht. De hele sector loopt hopeloos achter, maar dat ligt niet aan de individuele leraren. Middelbare scholieren dragen rugtassen met boeken mee, die volgens de ARBO wet veel te zwaar zijn voor volwassenen. Het boekenfonds is heilig, terwijl uitgevers hetzelfde kunnen verdienen met een digitaal abonnementsmodel.
De sector had na het uitbreken van de pandemie haast kunnen (moeten???) maken om digitale lesmethodes te ontwerpen (of al bestaande uit te rollen). De huidige lesmethode (docent leest voor uit boek, docent schrijft uitwerkingen op het bord) zijn niet echt effectief als alle leerlingen thuis hopelijk op hun Teams scherm kijken (ipv op hun telefoon). Een betere manier zorgt ervoor dat de kennisoverdracht beter verloopt. We krijgen nu een coronageneratie, een groep leerlingen waarvan het diploma minder waard is. Niet officieel, want ze zijn ongetwijfeld wettelijk bescherm, maar in de praktijk. De onderwijssector (bestuur, rijk, uitgevers) had in actie kunnen komen maar heeft dat verzuimd. Erg jammer. Nu zijn leerlingen afhankelijk van goede docenten die wel zelfstandig kunnen schakelen naar goed online lesgeven zonder dat ze daarvoor de juiste tools aangereikt hebben gekregen.
@JAN VAN LEEUWEN | 7 JANUARI 2021 09:49
Digitalisering in de zorg is niet vergelijkbaar met digitalisering in het onderwijs. Zorg, daar waar er nog ruimte is om deze te geven, is nog steeds 99% persoonlijk en “offline”. Onderwijs gaat “gewoon” door, maar is 99% online.
Natuurlijk ben ik het wel met jou eens dat commentaar geven heel makkelijk is. Alleen schrijft Jacob geen nieuwsberichten, maar columns met vaak een komische toon. En ook hier legt hij de vinger op de zere plek: wat een leraar (lees: het verouderde onderwijssysteem) niet lukt, lukt een puber van 12 op YouTube wel. Het is tijd voor vernieuwing! (En nee, dat betekent niet dat alle scholen iPadscholen moeten worden, je moet nooit een middel tot doel verheffen.)
Jan,
Het fijne van ervaring is dat je vanuit geleerde lessen allerlei verbanden kunt leggen, het cognitieve feest van herkenning zullen we maar zeggen. De diashow voor het leren van verkeerssituaties kent ondertussen vele digitale equivalenten als ik kijk naar het didactische model van leg uit (instructie), doe mee (interactie & oefenen) en doe zelfstandig (toepassen & toetsen) in digitale leeromgevingen. Leraren die niet de transitie van instrueren naar faciliteren willen maken missen zijn als Catweazle, verdwaald in de tijd.
https://www.vo-content.nl/content/overzicht-digitale-leerplatforms/