SAP gaat een minderheidsbelang in het dochterbedrijf Qualtrics naar de Amerikaanse 'techbeurs’ Nasdaq brengen. Alle formaliteiten voor de beursgang die tot honderd miljoen dollar moet opleveren, zijn afgerond. Nog maar twee jaar geleden nam SAP het Amerikaanse softwarebedrijf voor ruim acht miljard dollar over. Maar deze acquisitie werd al snel omstreden. De synergie met SAP zou vrij beperkt zijn.
SAP America blijft als controlerende aandeelhouders bij Qualtrics aan de touwtjes trekken. Hun verhouding wordt ongeveer zoals die tussen Dell en VMware. Qualtrics kan een eigen koers varen en is ook in staat beter klanten te bedienen die met SAP concurreren. Het bedrijf uit Utah maakt software om tevredenheid onder klanten en medewerkers te meten. Deze real time feedback biedt afnemers de mogelijkheid van dag tot dag te analyseren hoe goed hun producten het doen. Het is een cloudgebaseerd customer relationship management (crm)-platform.
SAP behoudt de ‘eindregie’ door zelf alle 423 miljoen Class B aandelen te houden, zo blijkt uit de beursprospectus. Aan de Nasdaq worden de Class A aandelen genoteerd. Deze worden tegen een prijs van 20 à 24 dollar per aandeel naar de beurs gebracht. De emissieprijs hangt af van de interesse onder beleggers. Het beursklimaat voor techaandelen is de afgelopen maanden zeer goed.
Kritisch
Afgelopen zomer lekte al het plan uit om Qualtrics voor een deel af te stoten. Christian Klein, sinds oktober 2019 hoogste baas bij SAP, zou weinig heil zien in de aankoop van zijn voorganger Bill McDermott. Aandeelhouders waren ook kritisch over de hoogte van het overnamebedrag destijds. De acht miljard dollar die SAP voor Qualtrics neertelde, maakte deze overname tot de duurste uit haar geschiedenis.
Qualtrics heeft 12.000 klanten. De omzet steeg in het boekjaar 2020 dat eindigde op 30 september, met 36 procent naar 723 miljoen dollar. De meerderheid van de inkomsten (535 miljoen dollar) komt uit abonnementen. Het groeipotentieel is groot. De totale markt waarop Qualtrics zich richt, heeft in theorie een omvang van 60 miljard dollar.
Qualtrics zegt zich te onderscheiden van concurrenten die alleen maar tevredenheidsscores meten. Haar platform is zo gebouwd dat klanten meteen actie kunnen ondernemen. Gebruikers krijgen specifieke aanwijzingen hoe ze de klantervaring kunnen verbeteren. Elke individuele werknemer wordt van een interface voorzien die hem of haar helpt beter te presteren.