It-dienstverlener Cognizant heeft het Britse bedrijf Inawisdom overgenomen. Hiermee versterkt de onderneming haar kunde met kunstmatige intelligentie (ai = artificial intelligence). Inawisdom heeft een AWS-platform gebouwd voor het doen van analyses en machine learning.
It-dienstverleners helpen hun klanten sneller en vollediger bedrijfsbeslissingen te nemen. Het gebruik van (open) data speelt daarin een belangrijke rol. Evenals het gebruik van cloud computing. Niet voor niets heeft Cognizant in 2020 meer dan 1,1 miljard dollar besteed aan overnames op het vlak van data, kunstmatige intelligentie, cloud, digital engineering, en Internet of Things. Inawisdom is de negende acquisitie.
Ook IBM (drie acquisities in 2020) en Accenture (29 overnames van kleinere bedrijven) versterkten hun posities op deze terreinen.
Besluiten nemen
‘Ondernemingen slagen of falen afhankelijk van de snelheid en kwaliteit waarmee ze beslissingen nemen – en de beste besluiten neem je op basis van data en kunstmatige intelligentie’, zegt Malcolm Frank, President, Digital Business van Cognizant. Hij roemt de kennis die Inawisdom heeft van Amazon Web Services (AWS). Het bedrijf heeft het zogeheten Rapid Analytics and Machine Learning Platform (Ramp) ontwikkeld op basis van AWS cloudtechnologie. Dit brengt een versnelling teweeg waarmee organisaties data kunnen gebruiken voor de bedrijfsvoering.
Inawisdom is in 2016 opgericht en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk (Ipswich) en Nederland (Rotterdam). De acquisitie betekent dat het gaat samenwerken met Contino, een ander onderdeel van de Digital Business Group van Cognizant. Het Londense Contino is gespecialiseerd in de versnelling van een digitale transitie met devops-methoden, een cloud-native-ontwikkelingsaanpak en geavanceerde dataplatformen.
Cognizant heeft meer dan achtduizend gecertificeerde cloudspecialisten in dienst.