Om dit turbulente jaar op een gepaste manier af te sluiten, werpen we een voorzichtige blik op de kristallen bol. Wordt 2021 het jaar waarin we geleidelijk afscheid nemen van het coronavirus en op zoek gaan naar het nieuwe normaal? En op welke gebieden moeten we onze zakelijke it hierop aanpassen?
Vrijwel iedereen is het erover eens dat de wereld definitief is veranderd door het coronavirus. Ook de naweeën ervan duren nog ver in het volgende jaar voort. Lockdowns, thuiswerken en leren op afstand blijven daarom noodzakelijk naarmate steeds meer mensen gevaccineerd worden en de immuniteit in de samenleving groeit. Maar ook daarna blijft het risico aanwezig van een mutatie van het virus of een andere uitbraak. Dit betekent dat de ingrijpende digitale transformatie, die veel bedrijven versneld in gang moesten zetten, slechts het begin is. Hier volgen daarom de zes belangrijkste it-aandachtsgebieden waar bedrijven zich volgens mij in 2021 op zullen moeten richten om succesvol te blijven functioneren en groeien.
Zes punten van aandacht voor it
- Hybride werkomgevingen
Thuiswerken zal voor veel bedrijven een blijvend fenomeen worden en voor anderen zelfs de standaard. Hybride werkomgevingen zijn daarom de toekomst, waarbij veel werknemers thuis werken, maar ook op andere op externe locaties, aangevuld met sessies op kantoor om de onderlinge verbondenheid van het personeel en hun mentale gezondheid te stimuleren.
Bedrijven die hun werknemers de beste digitale werkervaring bieden, zullen beter presteren dan bedrijven die dit aspect over het hoofd zien.
- Optimaal it-servicemanagement
Een belangrijk onderdeel van een goede digitale werkervaring is it-servicemanagement. Voor veel organisaties was dit in de oude situatie al een forse uitdaging, en dat wordt in een hybride omgeving alleen maar complexer. In 2021 zullen zij daarom stappen moeten zetten om hun it-servicemanagement te moderniseren, om onder andere de gebruikerservaring en kosten onder controle te krijgen. Dit is cruciaal als je werknemers op afstand optimaal wilt ondersteunen en hun productiviteit hoog wilt houden.
- Opkomst chatbots
Chatbots waren al sterk in opkomst, maar de komende tijd zullen ze nog meer mainstream worden. In het nieuwe jaar zullen chatbots overal opduiken, waaronder in auto’s, bij de dokterspraktijk, in fastfoodrestaurants en bij online-helpdesks. Sommige organisaties zullen zelfs chatbots gebruiken die helpen bij het evalueren van sollicitanten. Dit alles is onder meer mogelijk door kunstmatige intelligentie en machine learning, en stelt bedrijven in staat om een veelvoud aan processen te versnellen, en ze minder arbeidsintensief en schaalbaar te maken.
- Optimalisatie activabeheer
Software asset management (sam) zal zich verder losmaken van legacy-concepten. Het bijhouden van softwarelicenties zal verschuiven naar het beheer van uitgaven. De tijd van complexe licentieberekeningen, leveranciersaudits en effectieve licentieposities zijn voorbij, en de aandacht zal verschuiven naar het volgen van materialen en bedrijfsmiddelen. De pandemie heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om precies te weten waar alle bedrijfsmiddelen zich bevinden en wat de status ervan is. Om die zichtbaarheid te creëren is een moderne sam-oplossing nodig waarmee de status van alle activa inzichtelijk gemaakt kan worden in de hele industriële en consumentenketen.
- Zelfstandig beheer en beveiliging
Door de snelle vooruitgang op het gebied van ai en machine learning is er beheertooling beschikbaar waarmee apparatuur zichzelf tot zo’n tachtig procent zelfstandig kan beheren en beveiligen. De it-afdeling hoeft enkel het beleid te bepalen om te weten dat alle bedrijfsmiddelen standaard goed beheerd en beveiligd worden. De technici kunnen zich hierdoor meer richten op de verdere digitale transformatie van het bedrijf, bijvoorbeeld om het concurrerender te maken, maar ook om gebruikers productiever te houden, ongeacht waar ze werken of het apparaat dat ze gebruiken.
- Procesautomatisering
In 2021 zal volledige procesautomatisering de norm worden, waar voorheen slechts geïsoleerde taken werden geautomatiseerd. Deze allesomvattende automatiseringsstrategie heet ook wel ‘hyper automation’, en die wordt gestuurd door bedrijfsdoelstellingen, niet door technologie. De toenemende concurrentie tussen organisaties zal deze beweging naar volledige procesautomatisering versterken, wat mogelijk wordt gemaakt door nieuwe automatiseringstools en integraties met zowel nieuwe als bestaande beheertooling.
- Beveiliging en ransomware
In 2020 zagen we al een sterke toename van ransomware die misbruik maakte van de informatiebehoefte over Covid, met name bij werknemers op afstand. Naarmate traditionele bedrijfsnetwerken verder verschuiven naar hybride cloud en apparaat-agnostisch gaan werken, zullen de inspanningen van kwaadwillenden, en daarmee de risico’s, alleen maar toenemen.
Om hun beveiliging weer onder controle te krijgen, zullen bedrijven zich wenden tot zero trust access control, om precies te controleren wie toegang heeft tot applicaties en gegevens. Daarnaast is een goede oplossing voor geautomatiseerd vulnerability management cruciaal om aanvallers voor te blijven en tijdig op te treden tegen actieve kwetsbaarheden in software.
Ben jij het eens met dit lijstje? Of optimaliseert jouw organisatie de it-omgeving op heel andere gebieden? Ik hoor het graag in de comments.