Als internationaal monitoringbedrijf praten mijn collega’s en ik dagelijks met beheerders en netwerktechnici. Aan de orde komen issues waarmee zij worstelen en de uitdagingen die zij voor de toekomst zien. In Nederland is thuiswerken nu een belangrijk thema, en dat zal voorlopig zo blijven. Voor welke uitdagingen staan beheerders uit andere landen staan? Of is er van regio tot regio sprake van een veranderend perspectief?
Daarom nodigde ik mijn collega’s uit om ons een kijkje te geven in de thema’s van 2020 en de trends voor 2021. Hieronder hun reacties – die je meer vertellen over de uitdagingen waar it-experts in alle delen van de wereld mee dealen.
David (Noord- en Latijns-Amerika)
‘In het verleden gaven netwerktechnici de voorkeur aan training op locatie, maar het coronavirus bracht daar verandering in. Ze omarmen nu online-cursussen. We verwachten dat deze trend zal aanhouden zodra de pandemie onder controle is. Online-training biedt een hoop voordelen in grote landen zoals de VS, Mexico en Brazilië. Naast onderwerpen rond de pandemie zien we in Latijns-Amerika een hoop ‘smart’ landbouwprojecten van de grond komen, met name in Mexico, Colombia en Brazilië. Deze ontwikkeling zal in 2021 en de daaropvolgende jaren zonder meer groeien.’
Greg (VS)
‘Sd-wan lijkt in de VS elk jaar weer een belangrijkere rol te spelen. Internetproviders, solution providers en traditionele infrastructuurbedrijven bieden hun eigen smaken van sd-wan aan. Organisaties hebben door het toenemende gebruik van de cloud, behoefte aan inzichten in microservices, containers, de it-opslag en virtuele instances. Ze willen inzicht hebben in de connectiviteit tussen het kantoor en de cloud provider en het gebruik van die verbindingen. Ze maken daarnaast gebruik van sd-wan, mpls, vpn, oplossingen van dienstverleners voor de publieke cloud, direct connect (AWS) en express-route (Azure). Dit houdt verband met sd-wan, maar draait in de laatste instantie meer om holistische monitoring van clouddiensten en de gebruikservaring daarvan voor verschillende gebruikers. Ik verwacht dat deze trend zal aanhouden.’
Claire (Frankrijk)
‘Wij merken dat managed services een trend zijn in Frankrijk. Clouddiensten stonden in 2020 volop in de schijnwerpers, en we verwachten dat dit in 2021 nog sterker het geval zal zijn. Daarnaast werden de it-teams van Franse ziekenhuizen dit jaar overspoeld met werk. Daarom zal digitalisering uitgroeien tot een hot topic voor de gezondheidszorg, omdat dit de efficiëntie aanzienlijk kan vergroten. Dit vraagt om oplossingen waarmee zowel it-infrastructuren als medische infrastructuren zijn te beheren. Ook spreken we vaak met it-teams die verantwoordelijk zijn voor grote it-omgevingen en op zoek zijn naar functierijke, gebruiksvriendelijke oplossingen die een holistisch overzicht bieden van de complete it-omgeving en zelfs daarbuiten.’
Tommy (Asia Pacific)
‘De pandemie heeft de overstap naar e-commerce versneld. Het belang van webwinkels en andere internetapplicaties neemt sterk toe voor bedrijven. Daarmee groeit de noodzaak om gebruik te maken van accelerated mobile pages (amp). Bij functie-overstijgende teams bespeuren we een sterke vraag naar centrale monitoring en analyses die het netwerk, de infrastructuur en applicaties samenbrengen binnen een centraal overzicht.’
Simon (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland)
‘Door de eerste lockdown in Duitsland groeide thuiswerken uit tot het nieuwe normaal. Onze salespartners waren in de eerste paar maanden van de coronacrisis druk bezig met de verkoop van laptops en andere hardware. Organisaties realiseerden zich vervolgens dat deze massale overstap naar thuiswerken ook vroeg om wijzigingen van de infrastructuur. Communicatie werd plotsklaps honderd procent gedigitaliseerd en gedecentraliseerd, en vpn- en videoconferencing-tools kregen de aandacht van de it-afdeling. Het monitoren van Zoom en Office 365 groeide uit tot een bedrijfskritische noodzaak, en onze nieuwe sensoren voor het monitoren van deze diensten vonden gretig aftrek. Aan de andere kant werden veel projecten op ijs gezet. Niet alleen door de economische onzekerheid, maar ook vanwege de veranderende eisen: veel van onze klanten verwachten dat ze ook na de pandemie kunnen blijven thuiswerken. Hierdoor krijgen ze oog voor de noodzaak van digitalisering en clouddiensten, en het feit dat monitoring een eerste vereiste is voor de inzet van deze nieuwe technologieën. Ik verwacht dat deze ontwikkelingen zich in 2021 zullen voortzetten en aan intensiteit zullen winnen. Een andere trend is dat de vraag naar managed services de afgelopen jaren constant is gegroeid. En alles wijst erop dat dit volgend jaar zo zal blijven.’
Atle (Scandinavië)
‘Met name in de overheidssector is er sprake van een sterke digitaliseringstrend. Er zijn veel iot-projecten gestart waarbij LoRa-wan-technologie een belangrijke rol speelt. Clouddiensten zoals Office 365 kregen eveneens meer aandacht. Ik verwacht dat deze ontwikkelingen in 2021 voortduren.’
Martin (VK)
‘Het monitoren van bewakingscamera’s en andere systemen en apparaten die niet onder klassieke it vallen, is een overkoepelende trend geweest dit jaar. Maar uiteraard was het de pandemie die bijdroeg aan de belangrijkste ontwikkeling: connectiviteitsproblemen van thuiswerkers en problemen met de toegang tot videoconferencing-technologie waren bij uitstek de belangrijkste pijnpunten van 2020. Dit zal in 2021 zo blijven, totdat thuiswerken op een dag is uitgegroeid tot het nieuwe normaal. Een andere ontwikkeling die meer aandacht zal krijgen in 2021, is de convergentie tussen informatietechnologie (it) en operationele technologie (ot). Het verenigen van deze twee werelden biedt zoveel voordelen dat het alleen maar één kant op kan gaan. Het onderbrengen van de monitoring van processen en machines binnen één toegankelijk platform biedt tal van voordelen voor veel organisaties, plus het potentieel van aanzienlijke kostbesparingen.’