Nu nieuwe ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, staan ook verzekeraars en het intermediair voor de uitdaging verzekeringsproducten of -diensten sneller op de markt te brengen. Om op die manier aansluiting te houden met hun klanten en hun klantenbinding te verbeteren, moeten zij (en de markt) sneller digitaliseren en innoveren. Zo houd je hier beweging in.
Het is natuurlijk belangrijk om altijd de kansen voor je organisatie in de markt te zien. Welk proces komt als eerste in aanmerking voor digitalisering en innovatie? Waaraan hebben gebruikers behoefte? Om goed te kunnen digitaliseren en innoveren, moet duidelijk zijn wie met het uiteindelijke digitaliserings- of innovatietraject gediend is. Je moet je visie formuleren, een strategie bepalen waarmee je die visie ten uitvoer kunt brengen en doelen stellen die je vanuit die visie wilt bereiken. Dat is meteen de eerste van vijf tips.
Tip 1: formuleer een visie
Alles begint met een duidelijke visie. Innoveren kan alleen als je precies weet waar je naar toe wilt. Het gaat om het bereiken van dat doel, niet om innovatie zelf. Innovatie is een middel. Als je een duidelijke én uitlegbare visie formuleert en uit kunt leggen waarom jouw verzekeringsproduct of -dienst op een nieuwe, innovatieve manier wordt aangeboden, dan zullen aanbieders en consumenten dat snappen en sneller geneigd zijn om de overstap te wagen.
Als de visie is bepaald, kan het echte werk beginnen. En de ervaring leert dat deze fase de meeste vertraging oplevert. Terwijl snelheid juist key is. En het hoeft ook niet meteen allemaal perfect te zijn, het gaat er vooral om dat er wat gebeurt.
Tip 2: doe, en doe het snel
Een bekend fenomeen bij innovatie-trajecten is dat er veel tijd in gaat zitten. Omdat innovatie over nog niet gebaande paden loopt, ontstaat het gevaar dat elk facet en elk detail eerst tot in de puntjes wordt doorontwikkeld voordat het resultaat op de markt gebracht wordt. Vaak uit angst dat er iets mis kan gaan. Maar juist door het product of dienst snel op de markt te brengen, door pilots te draaien die je tussentijds kunt evalueren, komt er feedback uit die markt. Van aanbieders, van consumenten, van ontwikkelaars. En die feedback zorgt juist voor een snellere ontwikkeling. Dus werk vooral snel; laat je niet ophouden door de vrees dat het nog niet perfect is.
Tip 3: een foutje mag
In aansluiting op het vorige punt is het logisch dat er af en toe iets fout gaat. Dat is helemaal niet erg. Er zijn talloze filosofen die daar slimme dingen over gezegd hebben, met als strekking dat je van het maken van fouten het meeste leert en de beste ontdekkingen doet. Fouten, en de feedback daarop, geven het beste inzicht in het proces waar je in zit. Juist door fouten te maken en die snel te corrigeren, is het mogelijk om digitalisering sneller en beter te laten verlopen.
Het is daarnaast ook van belang hoe je de uitvoer van het proces aanpakt. Ga je in je eentje pionieren of bekijk je welke partijen al bruikbare kennis of technologie bezitten waarmee je jouw processen kunt versnellen? Want samen met anderen sta je sterker. Enerzijds omdat je gebruik kunt maken van elkaars sterke punten, anderzijds omdat je door de juiste samenwerkingen een goede gesprekspartner wordt voor alle partijen in de markt.
Tip 4: werk samen
Als je iets nieuws wilt doen, dan kun je dat het best samen met anderen doen. Alleen is maar alleen. Door samen te werken laat je bovendien aan de buitenwereld zien dat het niet alleen jouw visie is, maar een gedeelde visie met andere marktpartijen. Je werkt immers aan de toekomst van de hele markt. Ga op zoek naar organisaties die kennis, kunde en expertise in huis hebben die je zelf niet (of nog niet) hebt en maak daar gebruik van.
Tot slot is het belangrijk om je te realiseren dat zelfs de allerbeste innovatie een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt wel heel veel tijd en energie steken in digitalisering en innovatie maar het is belangrijk de termijn van bruikbaarheid daarvan in de gaten te houden. Zie de volgende tip.
Tip 5: denk vooruit, maar niet te ver
We weten niet hoe de toekomst er uit ziet. Niet over tien jaar, niet over vijf jaar. Zelfs niet hoe morgen zal verlopen. Digitalisering en innovatie zijn processen die gericht zijn op de toekomst. Maar als je innovatie zijn langste tijd gehad heeft, dan is het tijd voor nieuwe innovatie.
Er is nogal wat aan te merken op dit artikel. Bijvoorbeeld (maar niet uitputtend):
“Waaraan hebben gebruikers behoefte?” Om het maar eens met Henry Ford te zeggen: Als ik de klanten had gevraagd wat ze wilden hadden ze “een sneller paard” gezegd (of zo). Innovatie is … innovatief! Iets wat de gebruikers gaan gebruiken, maar waarbij het nog maar de vraag is of zij, of een paar saaie product managers, hadden kunnen bedenken dat dit succesvol zou gaan worden. Innovatie is revolutionair en wordt niet door de bourgeoisie gedreven!
“Alles begint met een duidelijke visie. Innoveren kan alleen als je precies weet waar je naar toe wilt.” Zie hierboven. Als je weet waar je naartoe wilt dan is het nauwelijks innovatie te noemen (let op: labelisme). Innovatie ontstaat niet op basis van een visie met een productplan. Innovatie vindt plaats als een paar gekken die de vrije hand hebben gekregen met iets komen wat echt helemaal niemand had zien aankomen.
“Door samen te werken laat je bovendien aan de buitenwereld zien dat het niet alleen jouw visie is, maar een gedeelde visie met andere marktpartijen.” Innovatie in samenwerking met marktpartijen? Dat lijkt me meer op een commissie. En wat is een kameel anders dan een paard, ontworpen door een commissie?
“Maar als je innovatie zijn langste tijd gehad heeft, dan is het tijd voor nieuwe innovatie.” Die zin geeft aan dat het begrip innovatie in dit artikel volledig verkeerd wordt gebruikt. Innovatie is niet een of ander project, waarna je aan een nieuwe innovatie begint. Innovatie is de permanente revolutie, het kannibaliseren van bestaande producten, gekke dingen proberen. Volcontinue. Dingen bouwen, die tegen de muur gooien, en kijken wat er blijft plakken. De cultuur die dit artikel uitademt is dat innovatie net als alle andere traditionele bedrijfsprocessen kan worden gepolderd met visies, strategiestukken, heisessies, meetings, planningen, en wat dies meer zij.
Waarom zijn Amazon, Google, Tik Tok, FB, innovatieve bedrijven. Wel nu, _niet_ omdat ze het aanpakken op de manier die in dit artikel wordt gepropageerd!
Een hoop tips.
mijn verzekering verandert steeds van naam en inhoud, polisnummer, zonder dat ik daar wat aan kan doen.
Verzekeringsmaatschappijen nemen elkaar over.
Ik krijg dan een brief die waarin altijd iets staat dat er van alles verandert om mij nog beter van dienst te kunnen zijn..
Ik kan vragen stellen, meestal met sales. Ik heb een administratieve vraag en moet bellen met sales..
Eerst de website lezen natuurlijk. Honderden pagina’s, chatbots. Maar voor mijn vragen moet ik altijd bellen.
Dan een bandje. Of ik de website gelezen heb, want daar staat zoveel info ..
Vervolgens een medewerker, die bevestigt dat er van alles misgaat maar dat het vanzelf weer goedkomt.
Want het moet eerst kapot en dan weer gefixt. “Een foutje mag” “Denk vooruit maar niet te ver”.
Trump deed dat ook : Allemaal naar het capitool !! Daarna zien we wel..