Waarschijnlijk dacht Bol.com driemaal is scheepsrecht. Voor het derde jaar op rij heeft Computable zijn imago-onderzoek onder niet-ict-organisaties gehouden en voor de derde keer op rij is Bol.com de populairste onder ict’ers. Sterker, elk jaar vergroot de webshop zijn voorsprong op de rest, al is die procentuele uitloop over 2020 beperkt. En volgend jaar? Dan staat Bol.com waarschijnlijk weer bovenaan, want als de coronacrisis iemand geen windeieren legt, dan is het wel…
Het zijn rare tijden waarin wij leven – en waarin online een nog grotere invloed en belang in onze levens en ons werk heeft gekregen. En laat dat nu precies het onderdeel zijn waar Bol.com goed in is. Door de coronacrisis is er een enorme shift naar online ontstaan, zeker naar online-aankopen, en die piek moet voor drukke tijden zorgen bij een webshop als Bol.com. Het is dus alle hens aan dek, ook op ict-vlak. Dat maakt Bol.com blijkbaar populair onder ict’ers.
Het is dus Bol.com wat de klok slaat, al moet daarbij worden aangetekend dat de onderneming naast de hoofdlijst ‘slechts’ twee van de vier deellijsten aanvoeren. Bol.com is ook het populairst op het vlak van innovatie en ook vinden ict’ers het bedrijf het meest interessant om voor te gaan werken.
Op het vlak van innovatie doet TU Delft het verder ook goed. De universiteit staat op deze deellijst ruim zes procent voor op de nummer drie, te weten ING. Als werkgever volgt ABN Amro het te kloppen Bol.com op eerbiedige achterstand, nog steeds een procent of elf voor op de nummer drie Philips.
Universiteiten
Bol.com moet op de lijsten van de opdrachtgevers en het kennisniveau van de eigen ict’ers genoegen nemen met respectievelijk een tweede en een vierde plaats. Blijkbaar zijn er partijen waartegen Bol.com het af en toe moet afleggen. Kijken we naar de populairste opdrachtgever, dan is dat ABN Amro. De bank is duidelijk favoriet en heeft zelfs ruim veertien procent voorsprong op de webshop. De Belastingdienst is op deze deellijst de duidelijke nummer drie. Andere populaire opdrachtgevers zijn Philips, Achmea, ING, Rabobank en KLM.
Het ‘moeilijkste’ heeft Bol.com het op het gebied van het kennisniveau van de eigen ict’ers. Hier moet het genoegen nemen met een vierde plaats. Het bedrijf duldt dus twee technische universiteiten voor zich, instellingen waar het natuurlijk alleen maar om kennis draait. De TU Delft scoort het hoogste op het vlak van kennisniveau, de TU Eindhoven bekleedt de derde plaats. Daartussen staat een andere organisatie uit Eindhoven, te weten Philips.
DJI
Het is datzelfde Philips dat op de hoofdlijst op weet te klimmen tot de tweede plaats, ten koste van ABN Amro. Beide organisaties wisselden stuivertje ten opzichte van vorig jaar. Daarna zien we enige schommelingen ontstaan. TU Delft stijgt twee plekken naar de vierde positie en ING zakt er juist één naar plek vijf. Daarna volgt de klapper van de top tien: Ahold Delhaize stijgt vijf plaatsen naar de zesde positie. De Belastingdienst stijgt één plek naar zeven, TU Eindhoven pakt er vier op acht, Shell blijft staan op negen en Rabobank stijgt er drie door naar tien. Dit jaar vallen ten opzichte van vorig jaar KLM, Schiphol en de AIVD net uit de top tien.
Als we kijken naar de tien grootste stijgers van dit jaar, dan valt de sprong van veertig plekken van de Dienst Justitiële Instellingen (DJI) op. Het is gissen naar de reden van de stijgende populariteit. Mogelijk dat een grote uitbesteding vorig jaar van 120 miljoen euro voor het gevangeniswezen een positieve bijdrage heeft geleverd. Ook was DJI in 2020 genomineerd voor de Computable Awards met zijn technische snufjes in de gevangenis. Zowel het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) als Engie Nederland wisten 35 plekken winst te realiseren ten opzichte van vorig jaar. Voor de Universiteit Leiden betrof het dertig plaatsen.
Dit artikel staat ook in Computable-magazine #01/2021.
Top 10 grootste stijgers ten opzichte van 2019
Positie Organisatie Aantal plaatsen
1 DJI 40
2 Ministerie van BZK 35
Engie Nederland 35
4 Universiteit Leiden 30
5 Isala Klinieken 22
6 Dictu 17
De Volksbank 17
SSC-ICT 17
9 Erasmus MC 15
Radboudumc 15
Klik hier voor de gehele lijst.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoeksysteem van Enigma Research. In totaal 1.508 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers, qua financiële stabiliteit, duurzaamheid en 29 ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 181 ict-bedrijven deel. Om tot deze top 181 te worden toegelaten, was een minimale omzetgrens van vijftig miljoen euro in Nederland vereist.