Of het nu gaat om directe verkoop of via de channel, er is één constante factor die het verschil betekent tussen succes of mislukking, en dat is vertrouwen.
Vertrouwen is op vele manieren te interpreteren. Het is de kennis en expertise hebben om een technologische oplossing aan te bevelen die past bij de behoeften van een klant – niet die van jezelf. Het is een reputatie opbouwen en onderhouden waarbij je consequent het juiste doet. Het is het verzamelen van informatie over opkomende trends en het vertrouwen hebben om voor verandering te pleiten.
Voor de honderden technologiepartners waarmee we elke dag in de channel samenwerken, werd dat vertrouwen op de proef gesteld tijdens de uitbraak van het coronavirus. Bedrijven vertrouwden op hun technologiepartners om hen te helpen oplossingen voor werken op afstand te implementeren, evenals nieuwe, niet-geteste virtuele samenwerkingsvormen. Daarnaast vertrouwden zij op partners om nieuwe supply chain-processen op te zetten en te helpen de conventionele strategische planning te herzien.
Channel-partners kunnen de bescherming van hun klanten versterken door personeel te trainen en door processen en tools af te stemmen op de thuiswerksituatie. Dit kan alle organisaties helpen bij het opsporen van en reageren op toekomstige incidenten. De pandemie heeft de manier waarop de wereld werkt immers veranderd, ook al zijn de cybersecurity-dreigingen grotendeels hetzelfde gebleven.
Doelwit
Ondanks alle gezamenlijke inspanningen om de wereldeconomie draaiende te houden – en om de veiligheid voor bedrijven en hun werknemers te waarborgen – staan cybercriminelen klaar om misbruik te maken van deze welwillendheid. Zorginstellingen, farmaceutische bedrijven en overheidsorganisaties waren het doelwit van zowel door staten gesponsorde aanvallers als financieel gemotiveerde cybercriminelen. Zij zagen in dat er veel geld wordt uitgegeven om de pandemie te bestrijden en richtten zich op de onderliggende data voor hun eigen financieel gewin. Deze branches zijn sterk afhankelijk van hun technologiepartners, wat het voor mij persoonlijk maakt.
Technologiepartners bevinden zich in een ideale positie om organisaties te beschermen tegen de risico’s van cybercriminelen tijdens deze pandemie en daarna. Onze bevindingen wijzen op specifieke acties die partners kunnen uitvoeren om het vertrouwen van hun klanten te vergroten:
-
Handhaaf of ontwikkel een beleid ter bescherming van arbeidsmiddelen op afstand en het gebruik of versturen van gevoelige data. Daarnaast moeten er technische controles komen om dit beleid te monitoren en af te dwingen. Installeer bijvoorbeeld een mobile device management (mdm)-oplossing.
-
Testen op locatie zijn nu op afstand uit te voeren door diverse securityleveranciers. Organisaties moeten regelmatig kwetsbaarheids-, penetratie-, incidentrespons- en gesimuleerde aanvalstests uitvoeren. Hiermee kunnen zij de veiligheid van investeringen in technologie op afstand, procedurele veranderingen en interne security waarborgen.
-
Hetzelfde is te zeggen over de groep leveranciers die organisaties helpen hun doelen te bereiken. Aangezien alle supply chains online met elkaar verbonden zijn, moeten leveranciers laten zien dat ze security minstens zo serieus nemen als de organisaties die ze bedienen.
-
Cybercriminelen blijven bewezen tactieken zoals ransomware, malware en zakelijke e-mailfraude gebruiken. Organisaties moeten geavanceerde oplossingen inzetten om dreigingen op te sporen en erop te reageren. Zo kunnen zij hun steeds groter wordende netwerk monitoren.
-
Er zijn een aantal belangrijke best practices die het misbruik van inloggegevens kunnen beperken. Denk hierbij aan multi-factorauthenticatie voor systemen die met internet zijn verbonden, het versleutelen van gevoelige data en het veilig verwijderen van informatie.