Tegenwoordig werken de meeste van ons vanuit huis en dus zijn oplossingen voor externe toegang van cruciaal belang. We hebben ze nodig om ons werk te doen en de business draaiend te houden. Dit betekent niet dat de huidige remote-oplossingen volstaan. Bedrijven vragen zich af of de gekozen oplossingen toekomstbestendig zijn, zeker als ze hier en daar tekortkomingen ontdekken.
We kunnen niet over remote werk beginnen zonder daarbij corona te noemen. Door de pandemie moesten plotsklaps veel meer mensen vanuit huis werken en werd externe toegang pure noodzaak. IT-teams zagen zich genoodzaakt om werknemers snel toegang tot het netwerk te verschaffen, soms ten koste van het leveren van een veilige verbinding. Inmiddels blikken bedrijven terug op deze aanpak en vragen ze zich af hoe dit toekomstbestendiger kan. Ze beseffen dat de gekozen oplossing complex of onveilig is en dit duidelijk anders moet.
Tijd voor reflectie
Na de haast om mensen vanuit huis te laten werken, komt nu de tijd van reflectie. Is de gekozen oplossing wel afdoende beveiligd? Hoe zorgen we dat alles sneller, betrouwbaarder en efficiënter verloopt? Hoe verbeteren we de toegang, houden we de beveiliging op peil en bieden we thuiswerkers maximale ondersteuning?
Nieuwe aanpak: SecureDesktop
Het is niet eenvoudig gebleken om thuiswerkers snel te voorzien van een veilige verbinding met het kantoornetwerk. De meeste oplossingen kostten veel tijd en geld en vereisten complexe infrastructurele aanpassingen. Eén verkeerde instelling en de beveiligingsrisico’s nemen toe. Een andere aanpak is nodig om externe toegang snel, veilig en gemakkelijk te regelen.
Soliton SecureDesktop biedt werknemers vanaf elk apparaat externe toegang tot hun computer op kantoor. Het legt een beveiligde verbinding tussen een interne pc of Mac en externe (privé) apparaten, zonder de firewall te hoeven openstellen of complexe aanpassingen aan de infrastructuur door te voeren. Laten we kijken naar de belangrijkste kenmerken die deze oplossing zowel goed beveiligd als gebruiksvriendelijk maakt.
Gebruik uitgaande verbindingen
SecureDesktop is een clouddienst die een interne bron koppelt met een remote apparaat. Je hoeft er de firewall niet voor open te stellen. Zowel het externe (bijv. een privé laptop) als het interne apparaat (de kantoor PC) zetten een uitgaande verbinding op naar de cloud en de dienst koppelt deze twee. Als resultaat communiceren de interne bron en het externe device direct met elkaar via een beveiligd kanaal.
Doordat het twee uitgaande verbindingen betreft, hoef je de firewall in de meeste gevallen niet aan te passen. De interne desktopcomputer kan via elke beschikbare route het internet benaderen met de uitgaande verbinding. Hierdoor voorkom je een overbelast toegangspunt, wat de performance verbetert en de service snel houdt.
Ingebouwde digitale certificaten
Zonder fatsoenlijke authenticatie zijn toegangsregels onzinnig. Zowel de gebruikers als de doelapparaten hebben authenticatie nodig. Hoe weet je anders zeker wie zich aan de andere kant bevindt? SecureDesktop gebruikt digitale certificaten als extra beveiligingslaag, met aan beide kanten een sterke verificatie van gebruikers en apparaten. Zelfs als de gebruiker zijn of haar privé apparaat kwijtraakt, voorkom je ongeoorloofde toegang door het digitale certificaat ongeldig te verklaren.
Jammer genoeg vinden veel mensen digitale certificaten complex. Als iets met een certificaat misgaat, wordt deze niet meer vertrouwd en mislukt de verificatie. Met SecureDesktop is device- en gebruikersauthenticatie niet meer complex, waardoor je het simpel en veilig kunt gebruiken. Alles wordt beheerd als onderdeel van de service. Jij hoeft je dus nergens meer zorgen om te maken.
Geen aanpassingen aan de infrastructuur
Als jouw bedrijf de mogelijkheid om op afstand te werken moet opschalen, heb je meestal geen tijd voor ingewikkelde infrastructuuraanpassingen. De noodzaak om mensen buiten het kantoor te laten werken, maakt elke opstartvertraging erg kostbaar. Om snel te kunnen schakelen is een oplossing nodig zonder dat wijzigingen aan de infrastructuur nodig zijn. SecureDesktop is eenvoudig in te stellen. De service zorgt snel voor beveiligde en betrouwbare verbindingen.
Met SecureDesktop kan het interne systeem gebaseerd zijn op Windows of macOS terwijl de clients draaien op Windows, macOS, iPadOS of Android. Het communicatieprotocol is extreem snel, waardoor zelfs de meest veeleisende toepassing probleemloos werkt op welke endpoint dan ook. SecureDesktop draait in de cloud. Organisaties kunnen nu remote werk veilig opschalen in een kwestie van minuten in plaats van weken. Er is ook een on-premises variant, als dat beter uitkomt.
Twee maanden gratis toegang tot SecureDesktop
Soliton biedt twee maanden gratis toegang tot ons best beveiligde oplossing voor remote desktops. Dit doen we om organisaties te helpen in deze uitdagende tijden. Meld je vandaag nog aan voor Soliton SecureDesktop.