Het was een bijzonder turbulent jaar waarin ik en alle collega’s onze organisatie door de pandemie hebben geloodst. Ondanks het thuiswerken en hoewel we klanten niet fysiek kunnen bezoeken, zijn we juist naar elkaar toe gegroeid en is onze dienstverlening verbeterd. De crisis is nog niet achter de rug, maar één ding staat vast: we beginnen 2021 als een bedrijf dat meer saamhorigheid zal kennen dan afgelopen jaar.
Niemand had in 2019 kunnen voorspellen dat ons nieuwe hoofdkantoor in 2020 grotendeels leeg zou zijn. Het was ook vreemd om ineens alle collega’s te moeten vragen praktisch fulltime thuis te gaan werken. Gelukkig konden we snel schakelen en verliep de overstap van de ene op de andere dag probleemloos, mede dankzij de flexibiliteit van het personeel, maar ook doordat onze bedrijfsprocessen perfect zijn ingericht om via het web te verlopen.
Hierdoor waren veel klanten en partners in staat om met ons enterprise-low-code-platform belangrijke stappen te zetten in het optimaliseren en integreren van hun eigen systemen en processen. Want ook zij moesten ineens het thuiswerken faciliteren en hun business online brengen. Als er iets positiefs is dat de coronapandemie ons gebracht heeft, dan is het wel de versnelde digitale transformatie. Veel van de tools daarvoor hadden we al. Denk aan Microsoft Teams en andere applicaties en dashboards voor online-samenwerking. De situatie heeft ons echter gedwongen om onze traditionele manier van werken opzij te zetten en het online-samenwerken versneld te omarmen.
Fysieke afstand
Het heeft niet alleen de terughoudendheid van sommige medewerkers veranderd ten aanzien van het online-samenwerken. Ook blijkt de fysieke afstand van potentiële medewerkers tot het kantoor geen probleem meer. Afstanden zijn immers niet langer een beperking als iedereen online samenwerkt en de productiviteit er niet onder lijdt. Dat inzicht maakt ons niet alleen binnen Nederland slagkrachtiger maar ook internationaal. Zo waren we gedwongen om meer webinars te organiseren in plaats van fysieke bijeenkomsten en onze documentatie en trainingen online te doen. Ook dat is uiteindelijk positief geweest voor de opkomst bij deze events en het gebruik van onze community en online-trainingsmiddelen.
Daarnaast hebben veel bedrijven, waaronder ook klanten en partners, deze periode aangegrepen om allerlei it-projecten op te pakken waar ze eerder niet aan toe kwamen. Deels om nu van te profiteren, maar ook om extra gas te geven als de crisis voorbij is. Sommige bedrijven zagen de afgelopen periode zelfs een groei van hun business. Het moet gezegd worden: sommige bedrijven hebben het door de aard van hun business zwaarder dan anderen. De impact van corona op de inkomsten van reisorganisaties en horeca zijn veel groter dan een online-retailer of it-bedrijf. In plaats van inspelen op de toegenomen vraag, moeten zij deze periode aangrijpen om hun organisatie met nog meer creativiteit draaiend te houden en in te zetten op innovatie en optimalisatie, zodat ze in het nieuwe jaar hopelijk weer een keiharde comeback kunnen maken.
Voldaan gevoel
Dat is ook waar ik op hoop in 2021. Dat we een jaar tegemoet gaan waarin we deze moeilijke periode achter ons kunnen laten en gezamenlijk met onze medewerkers, partners, klanten en ons low-code-platform verder kunnen bouwen aan de toekomst. Hopelijk kunnen we daar dan, weer een jaar later, met een voldaan gevoel op terugkijken en er de vruchten van plukken.
En ook al zien de feestdagen er dit jaar anders uit dan we gewend zijn, toch wens ik iedereen een fijne kerst en een knallende start van het nieuwe jaar.