De Europese Commissie heeft een plan klaar dat grote internetbedrijven als Facebook en YouTube dwingt om gebruikers meer controle te geven over wat ze te zien krijgen. De plannen worden normaliter pas vandaag voorgesteld, maar zijn in diverse media al uitgelekt.
De grote internetplatformen eisen een steeds grotere rol in onze democratie op, maar zijn nauwelijks onderworpen aan wetgeving. Zo hebben gebruikers geen idee waarom ze bepaalde berichten of filmpjes voorgeschoteld krijgen en hoe de algoritmes werken die dit bepalen.
De Europese Commissie wil daar iets aan doen en internetbedrijven dwingen om meer uitleg te geven over de keuzes om bepaalde content bovenaan te plaatsen. Niet alleen moet er meer uitleg komen, de gebruikers moeten ook de keuze krijgen om dit systeem aan te passen. Zo moet de mogelijkheid geboden worden om geen aanbevelingen meer te doen op basis van een profiel. Dat moet de privacy van gebruikers beter garanderen. Voor de EU moeten de regels ingevoerd worden voor platformen die minstens 45 miljoen gebruikers hebben, YouTube, Facebook, Instagram en TikTok voldoen allemaal moeiteloos aan die grens.
Naast meer controle geven aan gebruikers, moeten bedrijven ook strenger toezicht gaan houden op wat ze precies online vrijgeven, vindt de Commissie. Als gebruikers bijvoorbeeld op geweldfilmpjes botsen, moeten ze de mogelijkheid krijgen de internetbedrijven daarvoor gemakkelijk te waarschuwen. De clips moeten daarna ook zo snel mogelijk offline. Verder moeten recidive overtreders tijdelijk toegang tot het platform te ontzeggen zijn of zelfs definitief te schorsen.
Om fakenieuws beter in de hand te houden, wil de Commissie ook voorzien in een ‘tijdelijke crisismodus’ wanneer grote rampen of calamiteiten gebeuren. Op die momenten moet het voor gebruikers minder gemakkelijk worden berichten te posten.
De plannen zullen vandaag gepresenteerd worden, daarna moeten ze besproken worden en goedgekeurd geraken. Dat proces zal allicht nog jaren duren.
Tjonge dit zal de EU-haters weer wat “koren op de molen” bezorgen” , was het niet mevr. Smit Kroes die in 2006 al probeerde de onstuimige groei en daarmee gepaard gaande macht van de Techreuzen in te dammen… Je zou dus eigenlijk moeten constateren dat deze maatregelen (boetes) niet veel hebben geholpen, destijds! Immers “data = vermogen”…
Vrij vertaald wil men nu vanuit Europese regelgeving:
– Maatregelen om illegale goederen, diensten of inhoud online tegen te gaan, zoals een mechanisme voor gebruikers om
dergelijke inhoud te markeren en voor platforms om samen te werken met “vertrouwde labels/vlaggen”.
– Nieuwe verplichtingen inzake traceerbaarheid van zakelijke gebruikers in online marktplaatsen, om verkopers van illegale
goederen te helpen identificeren.
– Effectieve waarborgen voor gebruikers, waaronder de mogelijkheid om de beslissingen over content moderatie
van platforms aan te vechten.
– Transparantiemaatregelen voor online platforms op verschillende punten, waaronder de algoritmen die
worden gebruikt voor aanbevelingen.
– Verplichtingen voor zeer grote platforms om misbruik van hun systemen te voorkomen door het nemen van risico gebaseerde
maatregelen en door onafhankelijke audits van hun risicobeheersystemen.
– Toegang voor onderzoekers tot belangrijke gegevens van de grootste platforms, om te begrijpen hoe online risico’s evolueren
– Toezichtstructuur om de complexiteit van de online ruimte aan te pakken:
Men geeft aan dat hierbij alle EU-landen een primaire rol krijgen, ondersteund door een nieuwe Europese raad voor digitale
diensten; voor zeer grote platforms, verscherpt toezicht en handhaving door de Commissie.
Allemaal loffelijk natuurlijk, maar zolang de techreus zelf nog aan het knutselen is met AI en het verbeteren van zijn algoritmiek wat wil men dan reguleren…? Is die overkoepelende kennis wel aanwezig in de Europese Commissie? Anders zie ik hier al snel een verdienmodel opdoemen…. zo maar mijn “vijf centjes”