Covid-19 heeft ons veel nieuwe inzichten opgeleverd. Zo kwam aan het licht dat een gebrek of mankement aan digitale oplossingen succes op het werk in de weg zit, zeker in dienstverlenende sectoren. Binnen talloze organisaties zijn werknemers opgestaan die dienst doen als ware Zoom-, Slack-, Webex-, Teams- of Google Meet-experts. Zonder goede software, waarin communicatie centraal staat, zijn bedrijven niet in staat zijn om verbonden te blijven met in- en externe stakeholders.
De rol van technologie bij productiviteit en werknemersgeluk is al langer onderwerp van discussie. Zo waarschuwden onderzoekers van de Tilburg University in opdracht van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) al in januari van dit jaar voor een toename van de werkdruk in alle sectoren. Technologie wordt hier aangemerkt als hulpbron om personeel in de dienstensector te ondersteunen. Met name de technologie die kan helpen met het oplossen van klantconflicten en die communicatie kan bevorderen, wordt in het onderzoek uitgelicht als een positieve factor.
Om het flexibele en virtuele werken draaiende te houden, moeten organisaties dus voldoen aan andere soort eisen dan parkeerplaatsen of een hoogwaardige koffieautomaat. Snelwerkende wifi en stabiele, toegankelijke software zijn nu het eerste uitgangspunt. Als deze nieuwe basis er niet is, kan het werk al gauw vervelend worden. Inlogproblemen voor het intranet, slechte wifi, en een dag volgepland met beeldbelletjes hebben ook al geen positieve invloed op het humeur.
In het geval van werkfrustratie is het tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk om die te uiten tijdens de lunchpauze met de rest van het bedrijf. Menselijke connecties zijn verworden tot een format waar het beeldscherm de belangrijkste – en soms enige – verbinding is met collega’s, klanten en management.
Kantoorberoepen
Werknemers geven vaker aan dat juist nu de gebruiksvriendelijkheid van technologie een belangrijke factor is voor de positieve werksfeer en ervaring. De werknemers die dit het sterkst beleven, zijn de werknemers met kantoorberoepen – en die dus de afgelopen tijd veel hebben thuis gewerkt.
Technologie is nou eenmaal een vast onderdeel van vele werkzaamheden en dus moet het op orde zijn. Recent onderzoek, uitgevoerd door Harvard Business Review (HBR) en Freshworks, vroeg leidinggevenden naar hun mening over technologie op de werkvloer. Wat blijkt; slecht presterende technologie kan negatieve gevolgen hebben voor werkgevers en werknemers. Waar werknemers sneller gefrustreerd raken bij eventuele mankementen, kan het er voor werkgevers slecht uitpakken, omdat ontevreden collega’s sneller overstappen naar een organisatie met technologie die wél werkt.
De onderzoekers stippen ook het belang aan van werknemersbetrokkenheid. Deze employee engagement is te stimuleren door de juiste tools op de werkvloer. Software die in grote getale wordt aangeboden, maar dus niet altijd even gebruiksvriendelijk is. Bij de meest populaire software-oplossingen, zoals Zoom en Slack, hebben werknemers in hun rol als bevlogen eindgebruikers het succes in handen. Hoogwaardige software zorgt dus voor meer betrokkenheid onder werknemers en daarmee gaat ook de creativiteit en productiviteit omhoog. Van deze voordelen profiteren dan weer de klanten van deze organisaties; die zijn vaker te spreken over hun dienstenleverancier.
Werkgeluk
In het genoemde onderzoek geeft het overgrote merendeel van de ondervraagden (ruim tachtig procent) aan dat goed presterende technologie bepalend is voor het werkgeluk. Ook onderzoekers van de Antwerp School of Management komen tot die conclusie. Eerder dit jaar bleek uit hun studie dat medewerkers in West-Europese organisaties positief staan tegenover de technologie die continuïteit bevordert. Een derde van de werknemers die deelnamen aan dit onderzoek, waarin ook Nederland is meegenomen, zegt dat technologie op de werkvloer helpt om te beter te worden binnen de huidige functie en tegelijkertijd de stresslevels vermindert. Technologie is dus nodig om te kunnen groeien, voor zowel bedrijven als individuen. Van alle onderzochte landen ziet nog geen tien procent van de Nederlanders technologie als een beperking, maar juist als iets wat de carrièrekansen bevordert. Dit is het laagste percentage van alle onderzochte landen.
2020 is een jaar dat de geschiedenisboeken in gaat als disruptief op vele vlakken met technologie in een sleutelpositie wanneer het om ‘thuiswerken werkend maken’ gaat. De maatschappij waarin wij leven stelt hoge eisen aan die technologie. Internationale merken en organisaties met diverse groepen werknemers opereren weliswaar in grote delen van de wereld, maar de verbondenheid tussen werknemers, managers, afdelingen en culturen is niet vanzelfsprekend.
Daarom is de focus op medewerkersbetrokkenheid in deze tijden pure noodzaak. Het vereist fulltime inzet van de hr-functies, het leiderschap, de it-experts en van de werknemers zelf. Betrokkenheid kan onderdeel van het dna worden als leidinggevenden benaderbaar blijven, zich bezighouden met transparante besluitvorming, een cultuur van eerlijkheid en inclusiviteit opbouwen, en werknemers uitrusten met technologie die ze het leven makkelijker maakt en die ze niet belemmert.