Alle ICT’ers werken bij Stichting BKR mee aan het bevorderen van het financiële welzijn van alle Nederlanders. De lijnen zijn kort en ICT denkt mee over de strategische positionering. De overstap naar de cloud maakt het werk extra uitdagend en aantrekkelijk.
“Stichting BKR is medeverantwoordelijk voor vitale infrastructuur in de financiële sector”, zegt CIO en bestuurder Henk Bothof. “Met onze diensten dragen we bij aan het financiële welzijn van alle Nederlanders. Zo is kredietverstrekking goedkoper, omdat met het CKI (Centraal Krediet Informatiesysteem) veel sneller duidelijk is of een krediet verantwoord is of niet. Ook helpen we voorkomen dat mensen problematische schulden krijgen.”
Maatschappelijke betekenis
Die maatschappelijke betekenis is voor hem een van de aantrekkelijke aspecten van BKR. Ook voor trainees Esther Schaminée en Evert Roelofsen heeft dat meegespeeld bij hun keuze voor BKR. “De missie om het financiële welzijn te verbeteren is voelbaar. Daarnaast geeft het traineeship goed inzicht in de processen, producten en mensen van BKR”, aldus Schaminée. Maar, vult Roelofsen aan, de inhoud van het werk heeft de doorslag gegeven. “Ik krijg hier de kans om meerdere functies uit te proberen. Ik zie mezelf allang niet meer als trainee, maar als volwaardige medewerker. BKR geeft naast verantwoordelijkheid ruimte om mezelf te ontwikkelen.”
Met zo’n 130 medewerkers is Stichting BKR een middelgrote organisatie, gevestigd in Tiel. Bijna de helft van het eigen personeel werkt in de ICT. Daarnaast zijn er enkele tientallen externe ICT’ers. Het illustreert het belang van ICT voor de vier pijlers van de dienstverlening: verantwoorde kredietverstrekking, vroegtijdige signalering van problematische schulden, fraudepreventie en identiteitsverificatie.
Toegevoegde waarde
Het mooie vindt Bothof dat ICT’ers snel het gevoel hebben echt toegevoegde waarde te kunnen leveren. “De lijnen zijn kort en iedereen kan meedenken over de strategische positionering.” Tekenend is dat Schaminée en Roelofsen al snel als trainee meedraaien in het cloud competence center. Daarin denken ze mee over kansen om de cloud optimaal te benutten. “Op alle pijlers maken we een beweging naar de cloud, maar we kijken per applicatie of dat de beste oplossing is. De businesscase moet goed zijn”, legt Bothof uit.
Voor grote toepassingen als het CKI is de keuze al gemaakt. Dat opnieuw gebouwde systeem voor de cloud draait al in test in de Azure-omgeving. “Begin volgend jaar gaan we ermee naar productie.” Bij de migratie krijgen de ICT’ers van Stichting BKR veel steun van externe partners; het doel is om die kennis ook in eigen huis op te bouwen. “De ontwikkeling van de cloud zal doorzetten, verwachten we. Er is volop ruimte voor ICT’ers die met ons die uitdaging willen aangaan.”
Meer weten over BKR? Kijk op www.bkr.nl