In Helmond beginnen nog deze maand testritten met een zelfrijdende shuttle tussen treinstation Brandevoort en de Automotive Campus, meldt de gemeente. Zodra de route en de minibus rijklaar zijn en het voertuig is goedgekeurd, start medio januari de pilot van vijftig dagen. De pilot zou eigenlijk dit najaar plaatsvinden.
Helmond en het Brabantse ov-bedrijf Hermes nemen deel in het Europese samenwerkingsverband Fabulos, dat dit jaar in Noorwegen, Finland, Estland en Griekenland pilots met autonoom rijdende busjes organiseerde. De proef in Helmond is enkele maanden uitgesteld, onder meer in verband met aangescherpte coronarichtlijnen.
In de andere landen deden minibussen van verschillende fabrikanten mee aan de pilot. In Helmond gaat slechts een voertuig rijden: de Navya Robot Bus. Deze is ontwikkeld door de gelijknamige Franse fabrikant en wordt ingezet door Saga, een consortium van Noorse en Canadese bedrijven. De Navya heeft elf zitplaatsen en geen chauffeur. Wel zit bij elke rit een veiligheidssteward.
Maximaal 18 km/u
Het is in Nederland een primeur dat een zelfrijdend ov-voertuig zich tussen het normale verkeer op de openbare weg begeeft. Elders rijden wel al vergelijkbare shuttles op afgesloten tracés. Op het testtraject rijdt de Navya met een maximumsnelheid van achttien kilometer per uur. Het overige verkeer mag maximaal dertig kilometer per uur rijden. Doordat de shuttle niet afwijkt van zijn geprogrammeerde route en langzamer rijdt dan veel overige verkeersdeelnemers, plaatst de gemeente waarschuwingsborden.
Het traject van de shuttlebus is ongeveer drie kilometer lang en kent vier haltes. In het begin van de proef rijden alleen studenten en medewerkers van de Automotive Campus en bedrijven aan de route mee. Dit in verband met corona.
Goedkeuring
De minibus is voorzien van sensoren die bewegingen op afstand waarnemen en daarop actie in gang zetten. Voordat de pilot begint, moet de shuttle nog goedkeuring krijgen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en gemeente Helmond.
Bij de pilot zijn ook organisaties als de brandweer, de politie, TNO, Fontys Hogescholen, Breda University of Applied Sciences en Provincie Noord-Brabant betrokken. Gemeente Helmond beschouwt zichzelf als voorloper op gebied van slimme mobiliteit. ‘We zijn een fietsstad met maar liefst vier treinstations, maar het busvervoer staat onder druk. Zelfrijdend vervoer kan hiervoor in de toekomst een oplossing zijn’, licht wethouder Antoinette Maas toe.