Nadat Apple afgelopen voorjaar door Amerikaanse consumentenorganisaties was aangeklaagd omdat het bewust batterijen na updates trager zou maken, heeft nu consumentenorganisatie Euroconsumers het op Apple in Europa gemunt.
Het is algemeen bekend dat na elke Apple-update je iPhone trager wordt en je batterij sneller leeg raakt. De oplossing volgens Apple hiervoor is om een nieuwere versie van de iPhone of nieuwe batterijen kopen. Wat als Tesla straks hetzelfde trucje gaat doen? Kun je om de twee jaar een nieuwere versie van de Tesla kopen. Of ja, nieuwere versie? De auto heeft een andere kleur, de claxon een ander deuntje en je hebt weer volle batterijen. Tenminste, het komende anderhalf jaar.
Heel lang meegaan
Het zijn maffiapraktijken. Maar Apple ontkent alles en zegt dat ze gewoon telefoons willen leveren die zo lang mogelijk meegaan. Daar slagen ze dan niet echt in, want als je inderdaad toestellen wilt leveren die heel lang meegaan, waarom kom je dan elk jaar met een ‘nieuwe’ telefoon? Doe dat dan één keer in de tien jaar.
Nu moeten ze waarschijnlijk weer veel geld dokken. Of ja, veel geld? Zestig euro per toestel. Dat is ongeveer de kostprijs van het toestel dat gemiddeld meer dan tien keer zo duur wordt verkocht. 180 miljoen euro is het bedrag dat de Europese consumentenorganisatie in totaal eist. Je zou het gewoon smeergeld kunnen noemen want bij Apple liggen ze hier totaal niet wakker van. Sterker nog, hier lachen ze om. 180 miljoen euro, daar steken ze op het hoofdkantoor bij Apple met kerst de openhaard mee aan.
Ander merk
Nu heb ik overigens ook weer niet zo veel medelijden met al die Apple-gebruikers. Dit euvel is namelijk al jaren bekend. En ook de oplossing hiervoor is al jaren bekend. Probeer eens een ander merk.
Hahaha! Sterk weer Spoelstra! Inderdaad moet ik wel eens wat meewarig lachen om die Apple-adepten. Vrijwillige gevangenen in het Apple-winkeltje. Vooral duur en daarmee statussymbool. Daarom komen ze ook met elk jaar weer een nieuw model, dat MOET je hebben om mee te tellen in dat elitaire clubje, ze kopen dus toch wel…
@rj
sinds wanneer zijn appelgebruikers een “elitair clubje”?
Dat zijn toch die mensen die zelf niets kunnen en alles door appel laten regelen, het liefst ook afvegen en broek ophalen?
@JVL: Hahaha! Ook dát is elitair, hoor…
“zelf niets kunnen en alles door appel laten regelen”
Blijkbaar levert apple goede hardware en software.
Goede accu, betrouwbaar, veilig(e repos), mooi.
Precies wat je wilt als gebruiker.
Daarom kopen ze ook.
Bijna elke update van software vraagt meer van de hardware.
MS Windows, RedHat, FreeBSD, Android. OS en de apps.
Ingewikkelder software, allerlei ongewilde dependencies en moeilijke verhalen daarover door de locale ict boer.
Dan moet je bij JVL zijn.
Klopt…
Die boeven van Apple hebben meer dan 300 miljard via tax-rulings (NL any one?) veilig gesteld op de Kaaimaneilanden.
Dus zelfs een boete van 300 miljard doet ze nix
Hebben ze gewoon liggen
🙂
Als Apple-adepten een scheldwoord is, waarom is Android-adepten dat dan niet?
Het is sowieso een discussie met een hoog gaap-gehalte en sommige mensen kunnen er kennelijk maar niet over ophouden.
Eén voordeel van een iPhone is dat je al snel een jaar of 5 updates krijgt, updates die sommige Android-telefoons nooit krijgen of na een half jaar stoppen. Dát is pas fijn!
Het zou fijn zijn als allerlei softwaremakers eens rekening gingen houden met gebruikers die niet het allernieuwste toestel hebben en toch Buienradar en de Appie-app willen gebruiken. Zij geilen nog steeds mega op allerlei features die (alleen) de nieuwste toestellen kunnen bieden maar die de gewone gebruiker-in-de-straat een worst zullen wezen. Mogelijkheden die een iets ouder toestel bijna op de knieën brengen, maar niet toevoegen. Besef dat je app een keer af is en dat je alleen nog bugs moet pletten! Ga je energie steken in een app die alleen maar nutteloos is, dan kunnen wie die fijn in de app store laten staan. Allebei blij, jij een nutteloze app gemaakt die ik niet ga gebruiken.
Sterke column! Alleen helpt het wisselen van merk niet.
Herinneren jullie je de Samsung Note nog? Die ontplofte spontaan. Dat was de reden voor veel luchtvaartmaatschappijen om alle Samsung telefoons aan boord van hun vliegtuig te weigeren.
Wij hebben geen geduld bij het laden, en wij willen op één lading een hele dag chatten, appen, fotograferen, filmen, spelletjes spelen, … Wij vragen het uiterste van de accu’s, en die slijten daardoor hard.
Een goede telefoon (Apple, Samsung, Huawei, …) gaat met gemak 5 jaar mee, de accu vaak niet. Het wisselen van accu moet gemakkelijk zijn (voor een professional) en weinig kosten.
@Frank Heikens: Wisselen van merk helpt dan misschien niet voor het accuprobleem, maar over het algemeen ga je wel aanzienlijk minder betalen…
@Dino
eerst informeren, dan reageren
@Frank
de fairphone!
@Jan
De FaiPhone is een mooie modulaire telefoon! Is niet goedkoop, maar is wel duurzaam. Past in een groene(re) wereld.