TomTom regelt de data-uitwisseling voor een nieuw Europees meldingensysteem voor gevaarlijke rij-omstandigheden. Het gaat om Data for Road Safety, een Europese samenwerking van autofabrikanten, makers van verkeerssystemen en verkeersautoriteiten die de verkeersveiligheid in Europa moet vergroten. TomTom verzamelt, verwerkt en verspreidt de data van dat systeem en bouwde mee aan de gedecentraliseerde architectuur voor data-uitwisseling.
Tussen de maanden juni en oktober van 2020 is samen met autofabrikanten, wegverkeersinstanties, EU-lidstaten en leveranciers van locatietechnologie een proof of concept gebouwd. In de ondertekende overeenkomst waar BMW, Ford, Mercedes en Volvo hun handtekening onder zetten, is afgesproken om data op de lange termijn uit te wisselen om wegen veiliger te maken.
TomTom: ‘Met behulp van de nieuwste connected-car-technologieën kunnen voertuigen gevaarlijke wegomstandigheden detecteren en de inzittenden waarschuwen, bijvoorbeeld als wegen glad zijn. Deze waarschuwingen kunnen ook nuttig zijn voor andere bestuurders, geautomatiseerde voertuigen en wegbeheerders.’
Iedere vijf seconden
TomTom claimt een grote rol te spelen in het Data for Road Safety-project door data van connected voertuigen en van het wegennetwerk te verzamelen, te verwerken en deze vervolgens via zijn live verkeersdienst TomTom Traffic terug te leveren aan voertuigen en verkeersautoriteiten.
De dienst die voorkomt uit het Europese Data for Road Safety-initiatief wordt door TomTom onder de naam Hazard Warnings in de markt gezet. Volgens de aanbieder gaat het om de eerste low-latency push-dienst in de industrie die binnen vijf seconden een melding kan geven van gevaarlijke rij-omstandigheden.
Vanaf 2021 kunnen auto’s die een TomTom Traffic-navigatie-systeem hebben informatie uit de nieuwe dataset ontvangen.
Webinar
Op 10 december om 16.00 uur houdt Tom Tom een webinar over het pan-Europese meldingensysteem voor gevaarlijke rij-omstandigheden.